Utvikle, teste, skape framtid - Utvidelse av Schüco Teknologisenter

Pressemelding   •   okt 17, 2012 14:26 CEST

Schüco har igjen utvidet sitt teknologisenter i Bielefeld, Tyskland og bekrefter dermed sin pionerrolle som det testsenteret med størst ytelsesevne innenfor bransjen. Grunner for utvidelsen er stadig høyere ytelseskrav innenfor alle områder: testlaboratoriene for egne og kundenes tester, prototypeproduksjon og opplæring av ingeniører og fagarbeidere. Teknologisenteret har blitt utstyrt med et nytt testfelt for mekatroniske og elektroniske systemkomponenter og en utvidet ytelsesportefølje for komplekse testkrav fra de internasjonale markedene.

Schüco Teknologisentrum er et offisielt akkreditert testlaboratorium etter DIN EN ISO/IEC 17025 på over 7.700 m2 bruksflate. Schücos produkter tilfredsstiller de høyeste nasjonale og internasjonale normene og retningslinjene og gir arkitekter, planleggere og produsenter sikkerhet ved bruk av Schücos enkeltkomponenter og systemer. Teknologisenterets ytelser omfatter alle byggfysikalske og tekniske enkelttester av produkter og systemer, samt testingen av prosjektspesifikke komplettløsninger i innebygde konstruksjoner helt opp til orkan- og jordskjelvsimulasjon.

Schüco er i stand til å utføre alle typer tetthetstesting av fasader for det internasjonale marked. I den sammenheng kan fasader testes i et mye større omfang enn før. Dynamiske vindtester blir utført ved hjelp av en flypropell, noe som er vanlig etter internasjonale normer. Tilbudsspekteret vil i fremtiden også inneholde enda flere produkts-pesifikke tester av elektroniske og mekatroniske komponenter i Schücos produkter og klimasimulasjonstester på store modellkonstruksjoner. Brannproduktene testes i et eget brannrom, mens støy og flanketransmisjon blir testet i et lydlaboratorium.

I tillegg til testlaboratoriene har produksjonen av prototyper sin plass i teknologisenteret. Hver eneste nye profilkonstruksjon har sitt opphav her – helt til den i slutten av verdikjeden ender opp som et testet, dertifisert og ferdig utviklet system.

For opplæringen av fagarbeidere og ingeniører er Schücos teknologisentrum den best egnede og en uunnværlig plattform. Spesielt utbyggingen av testlaboratoriet for elektroniske og mekatroniske produkter skaper forutsetningene for en fundert utdannelse innen mekatroniske og elektrisk/elektronisk orienterte arbeidsområder.