Dubai, De forente arabiske emirater

Stor interesse for nye sjømatmarkeder i Midtøsten

Denne høsten arrangerer Norges Sjømatråd fellesstand på sjømatmesser både i Dubai og i Saudi-Arabia. Arrangementene er en del av satsingen på nye markeder og skal tilrettelegge for en B2B arena for de norske eksportørene. Så mange norske eksportører har meldt sin interesse at arrangementene nå er fulltallige.

Midtøstens største sjømatmesse

Seafex-messen i Dubai går av stabelen den 30. oktober til første november. Rundt 25 personer fra 13 ulike eksportbedrifter vil delta på den norske fellesstanden. Messen arrangeres i år for syvende gang. Hit kommer rundt 15000 besøkende fra over 110 forskjellige land, noe som gjør den til den største sjømatmessen i Midtøsten. I år skal Sjømatrådet delta for fjerde gang.

- Midtøsten-regionen er en viktig del av satsingen på nye markeder for norsk sjømat. Norsk tilstedeværelse er nødvendig for å sikre at en større andel av befolkningen setter sjømat fra Norge på menyen. Gjennom en fellesstand ønsker Sjømatrådet å skape en god arena for nettverksbygging der norske eksportører kan møte potensielle kunder fra regionen.

Det sier Ingelill Jacobsen som er prosjektleder for nye markeder i Norges sjømatråd.

Tar med norsk kokk til Saudi-Arabia

Saudi Horeca-messen er den største messen i sitt slag i Saudi-Arabia, og foregår fra 27. til 29. november. Messen arrangeres i hovedstaden Riyadh, og arrangeres i år for åttende gang. Dette er imidlertid første gangen Norges sjømatråd deltar med fellesstand. I tillegg til å skape en arena for de ulike næringsaktørene ønsker Sjømatrådet å øke kjennskapen til, og preferansen for, norsk sjømat i regionen.

- Vi har derfor med oss en norsk kokk som blant annet skal lære saudiarabiske kokker å tilberede norsk sjømat med fokus på laks, forteller Jacobsen.

I løpet av messen blir det også lunsjmottakelse der eksportører, representanter fra den norsk ambassaden i Riyadh og Sjømatrådet deltar. Samtidig er Sjømatrådet sponsorer av Salón Culinaire- konkurransen og vil arrangere butikkrunder og besøk på fiskemarkedet i Riyadh.

Fra Norge har syv ulike eksportører meldt seg på arrangementet.

Potensial for mer norsk sjømat til Midtøsten

Per i dag eksporterer Norge sjømat til De forente arabiske emirater for 437 millioner kroner i året, men mulighetene for å øke eksporten er gode.

For det meste eksporterer vi laks. Sjømatrådet har derfor igangsatt et opplæringsprogram som skal gi ansatte i fiskedisker bedre kunnskap om laks og tilberedning. Planen på sikt er å utvide programmet til å gjelde flere arter.

Også til Saudi- Arabia er laksen den arten vi eksporterer mest av, etterfulgt av makrell, reker, ørret og sild.

Den samlede eksportverdien er på 234 millioner kroner, men også her er det potensial for en økning,

I Saudi-Arabia bor det i dag 32,5 millioner mennesker og befolkningen vokser raskt. Gjennomsnittlig spiser hver innbygger bare 13 kilo sjømat i året, og livsstilssykdommer og overvekt er utbredt. Myndighetene har derfor økt fokuset på mat og helse, noe som gir gode muligheter for norsk sjømat, ifølge Jacobsen.

Martin Skaug

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 915 59 902