Patrik Attemark blir ny administrerende direktør og konsernsjef i Semantix

Pressemelding   •   sep 14, 2017 09:14 CEST

Patrik Attemark, ny administrerende direktør og konsernsjef

Styret i Semantix har utnevnt Patrik Attemark til ny administrerende direktør og konsernsjef. Han tar over etter Anders Uddfors, som takker for seg i selskapet.

Styret i Semantix har utnevnt Patrik Attemark, 49 år, til ny administrerende direktør og konsernsjef. Under Patrik Attemarks ledelse vil Semantix videreføre strategien om å styrke sin ledende posisjon på det nordiske markedet for tolke- og oversettingstjenester og være en pådriver for teknologisk utvikling i bransjen.

– Patrik Attemarks lange erfaring fra toppledelse, informasjonstjenester og velferdssektor og bakgrunn fra IT gjør ham særdeles godt egnet til å håndtere de mulighetene og utfordringene som ligger i det nordiske tolke- og oversettingsmarkedet, sier Peter Carrick, styreleder i Semantix.

Patrik Attemark kommer fra konsernledelsen i Ambea. Han ledet deres største avdeling, Nytida. Patrik tiltrådte stillingen i 2016 i forbindelse med Ambeas oppkjøp av Solhagagruppen, der han hadde vært administrerende direktør og konsernsjef siden 2013. Patrik har også hatt ledende stillinger som administrerende direktør i Bisnode Kredit og InfoTorg, som også er en del av Bisnode-konsernet, i perioden 2007–2013. Tidligere arbeidsgivere omfatter Soya Group, Bankgirot og Ericsson HP Telecommunications.

– Jeg er kjempeimponert over bedriften og medarbeiderne i Semantix, som har lykkes med å gi selskapet en ledende posisjon med stor teknologisk kompetanse på det nordiske markedet. Jeg ser frem til å fortsette å utvikle Semantix sammen med teamet og Segulah, sier Patrik Attemark.

Skiftet av administrerende direktør skjer den 2. oktober 2017, som også blir Patriks første arbeidsdag.

– I løpet av Anders Uddfors’ rundt åtte år i Semantix har selskapet tredoblet omsetningen, økt lønnsomheten og sikret seg en ledende posisjon i Norden for både oversettings- og tolketjenester. Samtidig har selskapet vært gjennom en omfattende teknologisk utvikling. Styret takker Anders for godt arbeid når han nå velger å forlate konsernet, sier Semantix’ styreleder Peter Carrick.

– Reisen jeg har hatt, og arbeidet jeg har gjort i Semantix, har vært fantastisk spennende, og selskapet er i dag godt rustet til å fortsette å utvikle seg som Nordens ledende språkbedrift, sier Anders Uddfors.

Semantix er Nordens ledende leverandør av oversettings- og tolketjenester med nesten 50 års samlet erfaring. Blant kundene er små og store bedrifter og offentlige virksomheter i mange forskjellige bransjer. Semantix omsetter for ca. 900 millioner svenske kroner og har kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Totalt har selskapet rundt 430 internt ansatte, og hver måned betales det ut godtgjørelser til over 3 000 frilansbaserte språkkonsulenter. Semantix’ hovedkontor ligger i Stockholm, der også størstedelen av den svenske oversettelsesorganisasjonen holder til. Semantix er majoritetseid av private equity-fondet Segulah V L.P.