Språkfirmaet Semantix kjøper danske TextMinded

Pressemelding   •   mai 02, 2017 11:10 CEST

​Språkfirmaet Semantix kjøper Danmarks største oversettingsfirma, TextMinded.

Språkfirmaet Semantix kjøper Danmarks største oversettingsfirma, TextMinded, som har cirka 80 ansatte i Danmark, Sverige og flere andre land. Semantix styrker med dette sin stilling som et av Europas største språkfirmaer.

Etter oppkjøpet vil Semantix’ omsetning øke til drøyt 900 millioner svenske kroner, og antall ansatte til rundt 430 personer. Semantix er majoritetseid av private equity-selskapet Segulah V L.P.

– Oversettingsbransjen er i rask teknisk utvikling og har et økende behov for investeringer, noe som stiller krav til konsolidering. TextMinded er et av Europas mest teknisk avanserte oversettingsfirmaer, og vil bidra sterkt til vår ambisjon om å bli ledende i Europa, sier administrerende direktør i Semantix, Anders Uddfors.

TextMindeds selgere er grunnleggerne Britta Aagaard og Robert Etches, samt et antall andre nøkkelpersoner i selskapet. Begge grunnleggerne kommer til å arbeide videre i Semantix. Britta Aagaard blir Country Manager for Semantix’ virksomhet i Danmark, og Robert Etches blir Head of Innovation.

– Semantix’ størrelse og styrke gir oss muligheten til virkelig å forandre bransjen og ta en ledende posisjon i Europa. Robert Etches og jeg ser frem til å fortsette med å levere språktjenester i verdensklasse i våre nye roller, sier Britta Aagaard.

Semantix er Nordens ledende leverandør av oversettings- og tolketjenester, med nærmere 50 års samlet erfaring. Kundene består av små og store bedrifter og myndigheter innen en rekke ulike bransjer. Semantix omsetter for cirka 780 millioner svenske kroner, og har ni kontorer i Sverige, Finland og Norge. Selskapet har cirka 350 ansatte internt, og har månedlig cirka 3 000 språkkonsulenter på frilansbasis. Semantix har hovedkontor i Stockholm, der størstedelen av den svenske oversettingsorganisasjonen arbeider. Semantix er majoritetseid av private equity selskapet Segulah V L.P.

Nettsted: www.semantix.no

TextMinded er et av Danmarks største oversettingsfirmaer, med en budsjettert omsetning på cirka 17 millioner euro i 2017. TextMinded ble grunnlagt i Danmark i 1988, og har over 80 ansatte i fem land, samt et nettverk med hundrevis av språkeksperter og kommunikasjonsspesialister over hele verden. TextMindeds mangesidige kundeportefølje omfatter offentlige institusjoner, store globale aktører, små og mellomstore bedrifter og nyskapende, nyoppstartede selskaper. Med nesten 30 år i bransjen kombinerer TextMinded mange års erfaring med evnen til å fungere som en veiviser innen teknisk utvikling i oversettingsbransjen. Sertifisert i henhold til ISO 9001:2015 og ISO 17100:2015.

Nettsted: www.TextMinded.com