Europas 10 beste ”hemmelige” fornøyelsesparker

Pressemelding   •   feb 04, 2011 13:04 CET

Reiser med Sembo selges på internett, via telefon og hos reisebyråer i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Reisebyråene har valgt ut de ti beste fornøyelse- og eventyrparkene i Europa. Steder der det er færre nordmenn, lavere priser, men opplevelsen er minst like bra som på de mer kjente stedene.

“All ære til Legoland og Disneyland, men det fins flere hundre fornøyelsesparker i Europa som har mye å tilby ferierende og spenningssøkende familier. Vi ønsker å inspirere nordmenn til å velge noe annet enn det naboene gjør”, sier Aud J. Bengtsson, norsk markedsansvarlig i Sembo.

De beste ”hemmelige” fornøyelse- og eventyrparker i følge Sembo:

1. Tropical Island, Tyskland, Berlin http://www.tropical-islands.de/
Europas største eventyrbad der bygningen er like stor som seks Ullevål stadion. Opplev regnskogsklima, strandvolleyball på hvit sandstrand, laguner, fosser, strømmer og alt du kan ønske deg i et tropisk klima. En klar vinner som flere nordmenn må oppdage.

2. Gardaland, Italia, Gardasjøen, http://www.gardaland.it/en
Fornøyelsespark med karuseller, eventyr, delfinshow, isshow og ridderspill. Litt smør på flesk, men det er jo slik et besøk i en fornøyelsespark skal være!

3. Terramatica Park, Spania, Alicante http://www.terramiticapark.com/?idioma=_ing
Temapark om gamle myter og historier om sivilisasjonen rundt Middelhavet.
Parken har fem temaer: Egypt, Hellas, Romerrike, Iberia og øyene. Lærerikt og morsomt, dette tilsvarer historiepensum for flere år.

4. Parc Asterix, Frankrike, Paris www.parcasterix.fr
Her møter vi Asterix og Obelix og andre figurer fra den populære serien. For de som er lei av Donald og vennene, men likevel vil oppleve tegneseriefigurer “live”.

5. Thorpe Park, England, London http://www.thorpepark.com/
Fornøyelsespark med ville karuseller, for eksempel verdens første berg- og dalbane som går baklengs, i mørket… Dette er for de modige!

6. Parque Warner, Madrid, Spania http://english.parquewarner.com/
For alle Snurre Sprett-elskere. Fartsfylt park inndelt i fem ulike temaområder;
Cartoon Village, Old West Territory, Heroes World, Hollywood Boulevard og Warner Bros Studios.”

7. Volcania, Frankrike, Auvergne http://www.vulcania.com/
På en pedagogisk og spennende måte presenterer vitenskapsparken informasjon om vulkanenes mysterium. Ikke så mye fart, men en skikkelig berg- og dalbane for hjernen.

8. Caneva World, Italia, Lazise sul Garda http://www.canevaworld.it/
Dette er to parker i ett; Movieland, fornøyelsespark med filmtema, og AquaStudio, vannlekepark. Perfekt sommerkombinasjon der du kan avkjøle deg i bassengene mellom alle kjøreturene med karusellene.

9. Playmobil, Tyskland, Bayern http://www.playmobil.de/
For barn i alderen 2-9 år er dette en perfekt familiepark med Playmobiltema der du finner alle Playmobils figurer og bygninger. Utendørs er figurene i xxl-størrelse, inne kan barna leke med Playmobil i normalstørrelse.

10. Fårup sommarland, Danmark, Saltum http://www.faarupsommerland.dk/
Parken er fylt med karuseller for alle aldre og interesser. I tillegg et herlig vannland med alt fra serpentinsklier til vannsykloner. Ikke så stor, men veldig trivelig.

For mer informasjon, kontakt:
Aud J. Bengtsson
Sales and Marketing Manager – Norway
Mob: +46 766 53 36 89
Aud.bengtsson@sembo.se

Sembo er et heleid datterselskap av Stena Line. Selskapet startet i Sverige i 1987 og har vært på det norske markedet siden 2007.  Sembo er reisearrangør og tilbyr fleksible feriealternativer for sine kunder. Sembo har 28 land og mer enn 3.000 boliger i sitt utvalg. Selskapet har 50 ansatte og hovedkontoret ligger i Helsingborg.