Koreanske BTS har solgt mest musikk på verdensbasis i 2020. Foto: Big Hit Entertainment

BTS vinner IFPI Global Recording Artist of the Year Award 2020

Det koreanske bandet BTS er det første bandet som hovedsakelig synger på et annet språk enn engelsk som har solgt mest musikk i hele verden i løpet av et år. I dag er de utnevnt til vinner av den gjeve prisen: IFPI Global Recording Artist of the Year Award 2020.

Prisen skal gå til en artist eller gruppe som har utmerket seg på verdensbasis på både fysiske og digitale plattformer gjennom året. Prisvinneren ble kunngjort under annonseringen av IFPI Global Artist Chart hvor det telles ned årets ti bestselgende artister globalt.

Det er BTS sin første IFPI-pris. Den får de etter at de landet på en andre plass på IFPI Global Artist Chart i 2018 og syvende plass i 2019. De er dermed det første koreanske bandet som får denne utmerkelsen, i tillegg til at de er den første vinneren som hovedsakelig synger på et annet språk enn engelsk. Prisen mottar de etter et historisk år hvor de slo rekorder på rekorder med sine albumutgivelser.

I Norge er det Viktor Leksell sin Svag som har solgt mest i 2020. På toppen av albumlista er avdøde Pop Smoke med Shoot For The Stars Aim For The Moon.

Av de norske artistene er det Herman Flesvig som har solgt mest singler med Haugenstua, og Kygos Golden Hour har solgt mest album. Øverste album som er norsk på norsk er Rotlaus med På vei.

IFPI Top 10 Global Recording Artists of 2020

2014 – Taylor Swift
2013 – One Direction
(source: IFPI)

Se listene for Norge på ifpi.no/topplista

Organisasjonen IFPI representerer musikkselskap over hele verden.