Forskning.no: Barn med ADHD kan ha nytte av å prøve ut flere medisiner

FOR HELSEJOURNALISTER

04.02.2014 – Flere norske barn kunne fått behandling mot ADHD, enn de som får det i dag, sier Bjørn Erik Ramtvedt, forsker og psykologspesialist ved Psykologisk Institutt på Universitetet i Oslo, til Forskning.no. Dette konkluderte han nylig i sitt doktorgradprosjekt hvor han videre argumenterte for at barn med ADHD bør systematisk prøve ut flere medisiner, da ville flere få nytte av ADHD-behandlingen.1,2 AddresseavisenFedrelandsvennen og pasientforeningen ADHD-Norge har også publisert artikkelen.

Det finnes flere ADHD-medisiner tilgjengelig i Norge i dag, her inkludert metylfenidat, dekstroamfetamin og lisdeksamfetamindimesilat, alle med ulike virkningsmekanismer. Den vanligste behandlingen er med metylfenidat. Om denne behandlingen ikke fungerer, anbefaler Ramtvedt at legene bør vurdere å prøve ut andre medisiner.1,2

– Den ganske ensidige bruken av metylfenidat tyder på at den muligheten behandlerne har til å systematisk å prøve ut begge medikamentene, blir lite brukt, mener Ramtvedt.3

Forskning.no skriver også at tall fra reseptregistret tyder på at mellom 15 og 40 prosent av pasientene opplever at førstevalget ikke virker.3

Les mer på Forskning.noAddresseavisen, Fedrelandsvennen og ADHD-Norge

Lær mer om ADHD på www.infoomadhd.no

Om Elvanse
Fra september 2014 er det nye ADHD-medikamentet Elvanse (lisdeksamfetamindimesilat) tilgjengelig på blå resept i Norge.4 Elvanse er en helt ny type behandling for ADHD med en unik virkningsmekanisme som blant annet gjør det vanskelig å misbruke.4 Elvanse inntas som kapsel eller oppløst i et glass vann, én gang om dagen. Elvanse antas å virke ved å øke tilgjengeligheten av nevrotransmittere som regulerer pasientens aktivitetsnivå, oppmerksomhet og konsentrasjon.4,5 Elvanse har vært godkjent i blant annet USA og Canada siden hhv. 2007 og 2010.

Om Shire
Shire utvikler og markedsfører innovative, målrettede legemidler for å møte betydelige og udekkede medisinske behov innen nevropsykiatri, sjeldne sykdommer, sykdommer i mage- og fordøyelsessystemet, indremedisin og regenerativ medisin. Selskapet utvikler også behandlingsmetoder for symptomatiske sykdommer i andre terapeutiske områder som krever spesialisert omsorg. Besøk shirenorge.no for ytterligere informasjon eller gå inn på mynewsdesk.com/no/shire.

Referanser
1. B. Ramtvedt, Assessment and Enhancement of Treatment Outcomes in Paediatric Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Stimulant Trials.
2. Doktorgradsavhandling, Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo. Sammendrag B.E Ramtvedt, E. Røinås, H.S. Aabech, K.S. Sundet, Clinical gains from including both dextroamphetamine and methylphenidate in stimulant trials, Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 9.mai 2013.
3. M. Nordahl, Barn med ADHD bør prøve ut flere medisiner. Forskning.no. 26. januar, 2014.
4 Elvanse produktark - Legemiddelverket
5 Faraone S, Buitelaar J, Comparing the efficacy of stimulants for ADHD in children and adolescents using meta-analysis Eur Child Adolesc Psychiatry 2009; 19(4):353-64..

• Sykdommer

• skole