Siemens på førsteplass i bærekraft

Siemens har i år som i fjor blitt kåret til det mest bærekraftige selskapet i Dow Jones Sustainability Index (DJSI) blant såkalte kapitalvareselskaper. Topplassering understreker at Siemens mener alvor med bærekraftstrategien og kåringen omfatter hele syv ulike områder.

Indeksen er etablert av Dow Jones og RobecoSAM, og er den viktigste og mest anerkjente indeksen innen bærekraft, en slags bærekraftens "Oscar". Også i fjor gikk Siemens helt til topps i den internasjonale kåringen. I tillegg ble Siemens nok en gang rangert som det mest bærekraftige industriselskapet, som er en egen kategori i rankingen. Denne kategorien omfatter blant annet General Electric, Philips og 3M.

Siemens har, sammenliknet med i fjor, forbedret sin posisjon ytterligere, og har oppnådd sitt beste resultat noensinne.

- At vi nok en gang kaprer førsteplassen i Dow Jones Sustainability Index er et vitnesbyrd på at vi har lykkes med å bygge opp Siemens som et bærekraftig selskap i løpet av de siste årene. Vi kan nå høste fruktene av vårt arbeid, på tvers av alle felt i selskapet. Strategier, strukturer, programmer og prosesser som er etablert i selskapet har bevist sin verdi, sier Barbara Kux, selskapets Chief Sustainability Officer og medlem av styret i Siemens AG.

Miljøvennlig teknologi er et viktig, og stadig økende virksomhetsfelt for Siemens. Siden 2008 har Siemens økt inntektene fra sin grønne portefølje fra 19 milliarder euro til 33 milliarder euro. Dette vil si at omkring 42 prosent av totalomsetningen til Siemens i dag kommer fra salg av grønne produkter og løsninger. I regnskapsåret 2012 bidro Siemens sine miljøvennlige løsninger til at kundene kuttet sine CO2-utslipp med nesten 332 millioner tonn. Siemens har også oppnådd veldig gode resultater i Carbon Disclosure Project (CDP) for sin innsats i arbeidet omkring CO2-reduksjon og kampen mot klimaendringer.

- Det er hyggelig å se at all den jobben vi legger ned for å sikre en bærekraftig fremtid blir lagt merke til. Dette motiverer oss til å jobbe videre med grønn teknologi til det beste for våre aksjonærer og ikke mist for samfunnet. Anerkjennelsen beviser nok en gang at Siemens er en viktig aktør for å sikre fremtidsrettede løsninger på de utfordringene verden står ovenfor. Vi ønsker å være en rådgiver og premissgiver for en energieffektiv fremtid, sier Wilhelm Klavenes, bærekraftsdirektør i Siemens AS.

• sustainability
  • sustainability index
  • down jones
  • down jones sustainability index
  • bærekraft
  • førsteplass
  • fremtiden er elektrisk

Siemens AG er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, og over 40 prosent av omsetningen på 78 milliarder euro kommer fra virksomhetens grønne portefølje. I over 160 år har Siemens satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden, og med over 370.000 medarbeidere i mer enn 190 land spiller selskapet en viktig rolle også når det gjelder fremtidens utfordringer. Den norske virksomheten til Siemens har om lag 2000 medarbeidere fordelt på 18 lokasjoner og omsetter for om lag 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret ligger i Oslo.