Dobbel utmerkelse for Siemens i test av vaskemaskiner

Pressemelding   •   des 16, 2013 14:21 CET

Siemens WM16Y890DN og WM14Q410DN utpekt til Bra kjøp av Råd & Rön

Det respekterte forbrukermagasinet Råd & Rön har i sitt septembernummer testet ni frontmatede vaskemaskiner fra ulike produsenter. Siemens vaskemaskiner WM16Y890DN og WM14Q410DN fikk begge utmerkelsen "Bra Kjøp" av magasinet.

Siemens WM16Y890DN havnet på topp i Råd & Röns test. Maskinen beskrives av Råd & Rön som en "avansert maskin med mange finesser". En funksjon som ble lagt merke til var maskinens evne til automatisk dosering av vaskemiddel. i-Dos, som ifølge avisen fungerer "svært bra".

i-Dos er et sensorstyrt doseringsprogram som automatisk doserer flytende vaskemiddel. Et automatisk program kjenner klærnes materiale, grad av skittenhet og doserer deretter riktig mengde av det flytende vaskemiddelet. Med i-Dos sparer husholdningen både vann og vaskemiddel.

Foruten den automatiske doseringen av vaskemiddel trakk Råd & Rön også frem displayet som informativt og lettlest. Maskinen fikk til og med den høyeste karakteren for håndterbarhet blant de ni vaskemaskinene i testen.

Søstermaskinen Siemens WM14Q410DN fikk også utmerkelsen "Bra Kjøp" i samme test. Maskinen utmerker seg gjennom høy ytelse av vaskeresultat samt at den har lavest energi-og vann kostnader.

Spesielt for Siemens WM14Q410DN er at maskinen kan tilkobles direkte til varmt vann. Både Siemens WM16Y890DN og WM14Q410DN er merket med energimerkingen A+++.

WM16Y890DN er en av Siemens premium vaskemaskiner og har funksjoner som f. eks:

• Det automatiske systemet for dosering av vaskemiddel i-Dos, som gjør at man sparer både vann og vaskemiddel.
  • Et sensorstyrt automatikkprogram som kjenner hvor skitten vasken er.
  • Antiflekkprogram som fjerner de vanskeligste flekkene.
  • varioPerfect som gjør det mulig å spare enten 65 % tid eller 50 % energi.

WM14Q410DN er en frontmatet vaskemaskin med en rad av intelligente funksjoner:

• Det sensorstyrte vaskeprogrammet waterPerfekt optimerer vannforbruket uansett vaskemengde
  • WaveDrum for skånsom vask.
  • Super 15-raskt program som vasker, sentrifugerer og skyller på bare 15 minutter.

Veil. pris WM16Y890DN: 15 590 kr

Veil. pris WM14Q410DN: 7 190 kr

For mer informasjon, vennligst besøk: www.siemens-home.no.

For mer informasjon om Råd & Röns test: http://www.radron.se/tester/vitvaror--hushallsmaskiner/tvattmaskiner/

Om BSH:

BSH Home Appliances inngår i Bosch and Siemens Home Appliances Group som er Europas ledende hvitevareforetak. BSH Home Appliances selger og markedsfører varemerkene Bosch, Siemens, Gaggenau og NEFF. Den nordiske virksomheten finnes i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og hadde i 2012 en omsetning på 4,3 milliarder SEK.