IFA Berlin Sept 2014 - Styr kjøkkenet med din smarttelefon

Pressemelding   •   sep 03, 2014 11:00 CEST

Å være på nett har blitt en del av hverdagen for svært mange. Bare i Norge eier 74 prosent av befolkningen en smarttelefon og 46 prosent har et nettbrett[1]. Nå blir også hvitevarer
fra Siemens en del av vår digitale infrastruktur. Serien iQ700 med ovner, dampovner og oppvaskmaskiner presenteres under elektronikkmessen IFA 2014, og kan håndteres via nettbrett og smarttelefon. Hvitevarer i de øvrige produktkategoriene vil følge den samme utviklingen det kommende året.

Hvitevarene kan håndteres som før via panelet, men nå også via smarttelefon eller nettbrett gjennom WLAN-tilkobling. Det eneste man trenger er Home Connect-appen, som kan lastes ned gratis fra iTunes eller App Store. iOS-versjonen vil være tilgjengelig i fjerde kvartal 2014, mens Android-versjonen lanseres våren 2015. Home Connect er en standard-app som tillater integrering av hvitevarer fra andre merkevarer. Dette vil være fordelaktig for brukere som ønsker ett kontrollsenter for alle hvitevarene, uavhengig av produsent.

Mye mer enn en fjernkontroll
Home Connect-appen fra Siemens har funksjoner som er skreddersydd for hver enkelt hvitevare. Blant annet byr appen på en digital kokebok som inneholder handlelister samt instruksjoner i form av tekst, bilder og video. I tillegg får man tips til hvordan man best bruker hvitevarene. Man kan også enkelt nå kundeservice via en direktekobling lagret i appen. Fjerndiagnostisering er også under planlegging, naturligvis med samtykke fra brukeren. I 2015 vil flere hvitevarekategorier bli integrert.

Sikkerhet prioriteres
Kjøpere av iQ700-hvitevarer får også Siemens høye sikkerhetsstandard med på kjøpet. Appen er sertifisert for databeskyttelse og sikkerhet av TÜV Secure IT, og systemet drilles regelmessig med simulerte angrep fra hackere. I hjemmet vil en kryptert WLAN-tilkobling være essensiell for å operere hvitevarene. Skulle en telefon eller et nettbrett gå tapt eller bli frarøvet, kan data slettes via fjernstyring. Ved å benytte seg av brukeradministrasjonen på en annen smarttelefon eller nettbrett med samme konto, kan hovedbrukeren slette den tapte gjenstanden fra egen konto. Hvitevarene fra Siemens er også utstyrt med barnesikring, i tillegg til at appen selv kan beskyttes mot ufrivillig adgang fra barn. Appen kan regelmessig oppdateres, helt kostnadsfritt, for å utvide tjenesteutvalget samt holde sikkerheten ved like. Produktene vil være tilgjengelige på det norske markedet 2016.

[1] Kilde: SIFO, april 2014

Siemens Husholdningsapparater er en del av BSH Home Appliances Group, Europas ledende hvitevareselskap. Siemens, som blant annet har utviklet pacemakeren, vindturbiner og designet Mars-roboter for NASA, tilbyr også fremtidens hvitevarer. Siemens produkter kjennetegnes av velutviklede og intelligente funksjoner kombinert med et estetisk og tidløst design. I sitt produktsortiment innehar Siemens alt man trenger til det moderne hjemmet, inkludert stekeovner, platetopper, ventilatorer, espressomaskiner, kjøleskap og frysere. BSH Home Appliances AB i Norden omsatte for 3,9 milliarder NOK i 2013.

For ytterligere informasjon, besøk http://www.siemens-home.no.