Matvett, Siemens Husholdningsapparater og Elkjøp: Til kamp mot matsvinn

Pressemelding   •   sep 18, 2014 09:00 CEST

Norske husholdninger kaster en femtedel av all maten de kjøper, tilsvarende 230.000 tonn hvert år. Siemens Husholdningsapparater, Matvett og Elkjøp går nå sammen i et bransjeoverskridende samarbeid for å øke folks bevissthet og kunnskap om matsvinn. Torsdag 18. september tar Matvett initiativ til nasjonal Restetorsdag, med egne aktiviteter i byer landet over.

Hver nordmann kaster i snitt om lag 46 kg mat per år. En stor andel av denne maten er
fortsatt i originalemballasjen når den går i søpla. Matsvinnet representerer ikke bare bortkastede penger for den enkelte familie, men også et stort miljøproblem. Nå samler aktører innenfor mat- og hvitevarebransjen seg for å skape oppmerksomhet rundt dette økende problemet.

«Vi i SiemensHusholdningsapparater ønsker sammen med Matvett og Elkjøp å hjelpe norske forbrukere med å bli bedre på å ta vare på maten de kjøper. Gjennom informasjon og forbrukerrettede aktiviteter skal vi gi nordmenn økt kunnskap og tips til rutiner og enkle grep man kan ta i husholdningen for å redusere mengden matsvinn. Nasjonal Restetorsdag, som går av stabelen 18. september er et initiativ hvor Matvett tar tak i all maten som vi kaster, og viser hvordan denne kan forvandles til gode måltider med familien,» sier Katrin Ohlander, Kommunikasjonssjef for Siemens Husholdningsapparater i Norden.

Nordmenn blant verstingene i Norden
Som partner i FAO Initiative Save Food har Siemens Husholdningsapparater kartlagt atferd og
holdninger til matsvinn i Norden. Ifølge en undersøkelse gjennomført høsten 2013 er nordmenn på verstinglisten blant de nordiske landene, etter Sverige, når det kommer til kasting av mat. Nesten en fjerdedel av nordmenn (22 prosent) svarte at de kaster mat så ofte som 4-6 ganger per uke eller mer, mot svenskene på 23 prosent, danskene på 17 prosent og finnene på kun 6,5 prosent. Andre interessante funn fra undersøkelsen viser at folk i Hedmark og Oppland kaster mest mat, mens trønderne er flinkest i klassen. Yngre er mest opptatt av datomerkingen på produktene, og 2 av 10 bommer på kjøleskaptemperaturen – som er en viktig faktor for å bevare maten.

Vi forbrukere kan selv utgjøre en stor forskjell i arbeidet med å redusere matsvinn. Et av de
enkleste tiltakene for å påvirke i riktig retning, er å oppbevare matvarene på korrekt måte, i riktig temperatur. Siemens Husholdningsapparater bringer nå nye kombiskap, med innovativ kjøleskapsteknologi som femdobler holdbarheten på maten, til det norske markedet.

«I Siemens jobber vi aktivt med å utvikle nye, smarte produkter som skal hjelpe oss med å ta vare på maten. De nye kombiskapene er eksempel på dette, hvor vi ved hjelp av ny vakuumteknologi som tømmer skuffene for oksygen kan forlenge matens levetid betydelig. Ulike oppbevaringssoner som er spesialutviklet for å oppbevare ulike typer matvarer, sørger samtidig for riktig oppbevaring. Maten holder seg fersk hele fem ganger lenger enn i et tradisjonelt kjøleskap og sparer forbrukerne for både tid og penger. Dessuten er denne teknologien et viktig bidrag til en moderne og miljøvennlig hverdag hvor vi sammen kan være med å redusere matsvinn», sier Katrin Ohlander.

Hos Elkjøp har de startet et større prosjekt blant alle ansatte, hvor de blant annet deler
gode råd og tips til hvordan man kan ta bedre vare på maten og dermed sørger for at mindre går i søppelkassen. «Vi i Elkjøp ønsker å gjøre vårt for å bidra til at vi kaster mindre mat her i Norge.  Derfor gir vi våre kunder enkel og grei informasjon om hvordan de kan gjøre smarte grep for å øke holdbarheten på maten. Samtidig gjør vi vårt beste for å kunne tilby rimelige produkter som gjør dette mulig», sier Øystein Schmidt, Kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Nasjonal restetorsdag i ni norske byer
Som et ledd i å snu trenden fra versting til best i klassen, inviterer Matvett sammen med
Forbrukerrådet til nasjonal restedugnad 18. september. I ni norske byer, fra Kristiansand til Tromsø inviteres innbyggerne til Matkastebord-utstilling og restevafler. Forbrukerne får her et ærlig innblikk i hvor mye og hvilke typer mat vi kaster. «Vi ønsker å engasjere hele Norge i en matsvinnsdugnad, og ved å innføre Restetorsdag som begrep i husholdningen håper vi forbrukere selv ser at de ved enkle grep kan ta kontroll over matsvinnet. Lag noe godt av restene i kjøleskapet hver torsdag, og kjøp heller inn ny og frisk mat til helgen med god samvittighet», oppfordrer Anne-Marie Schrøder i Matvett.

Disse byene er med og tar grep om nasjonal Restetorsdag:
 - Gjøvik:Storgt. 8
- Tromsø: Jekta storsenter
- Bodø: City Nord
- Kristiansand: Gågata
- Trondheim: Dronningensgt.10
- Stathelle:Brotorvet senter
- Sarpsborg: Amfi Borg Storsenter
- Bergen: Bystasjonen
- Oslo/Bærum: Hundsund ungdomsskole, Snarøya

På Hundsund ungdomsskole i Bærum, vil både Matvett, Forbrukerrådet, Siemens Husholdningsapparater og Elkjøp være på plass for å utdanne forbrukere i smart håndtering av mat og restemat.

For mer informasjon rundt Siemens engasjement mot matsvinn, vennligst kontakt:
Katrin Ohlander
Kommunikasjonssjef for Siemens Husholdningsapparater i Norden
E-post: katrin.ohlander@bshg.com

For mer informasjon rundt Elkjøps engasjement mot matsvinn, vennligst kontakt:

Øystein A. Schmidt
Kommunikasjonssjef Elkjøp Nordic AS
E-post: oystein.schmidt@elkjop.no

For mer informasjon om nasjonal Restetorsdag, kontakt:

Matvett: Anne Marie Schrøder
E-post: ams@matvett.no

Om Matvett:
Matvett er et ideelt selskap som arbeider med kartlegging og begrensning av matsvinn i Norge. Matindustrien og dagligvarehandelen tok selv initiativet i 2009, og Matvett er i dag et samarbeid mellom næringsliv, forskningsmiljøer, myndigheter og organisasjoner. Vi måler og analyserer matsvinnet i matindustrien, i dagligvarehandelen og hos forbrukerne, vi kommuniserer resultater, ideer og erfaringer og driver en egen forbrukerkampanje med matvett.no, og sist, men ikke minst, så jobber vi med å utvikle godt verktøy for bransjen slik at de kan finne de egentlige årsakene til at svinn oppstår og gode virkemidler til å løse utfordringene i egen bedrift og i nettverk med andre. Dette kan være utvikling av bedre emballasje, mer egnede pakningsstørrelser, riktigere holdbarhet på produkter, bedre rutiner for logistikk og transport for å gjøre det enklere for deg som forbruker å kaste mindre mat i tillegg til å være godt for økonomien i bedriften, omdømmet til bransjen og for samfunnet vi lever i.

Om Elkjøp:
Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,2 milliarder i regnskapsåret 2012/13. Driftsresultatet var NOK 1.100 millioner. Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Tsjekkia og Slovakia, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet. Alle de 285 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter. Ca. 9.200 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Retail - en av Europas største forhandlere innen
forbrukerelektronikk.

Siemens Husholdningsapparater er en del av BSH Home Appliances Group, Europas ledende hvitevareselskap. Siemens, som blant annet har utviklet pacemakeren, vindturbiner og designet Mars-roboter for NASA, tilbyr også fremtidens hvitevarer. Siemens produkter kjennetegnes av velutviklede og intelligente funksjoner kombinert med et estetisk og tidløst design. I sitt produktsortiment innehar Siemens alt man trenger til det moderne hjemmet, inkludert stekeovner, platetopper, ventilatorer, espressomaskiner, kjøleskap og frysere. BSH Home Appliances AB i Norden omsatte for 3,9 milliarder NOK i 2013.

For ytterligere informasjon, besøk http://www.siemens-home.no.