Skanska investerer i tomt med stort potensiale i Asker

Skanska har kjøpt den 4000 m2 store tomten Askerholmen i Asker, og planlegger å utvikle et av Askers mest miljøvennlig boligprosjekt.

– Askerholmen er en tomt vi er svært fornøyde med. Beliggenheten er helt i tråd med vår strategi for hvor vi skal være og hva slags type tomter vi skal utvikle boliger på – svært nært kollektiv knutepunkt og i et sentrumsnært område i utvikling, sier Konserndirektør i Skanska Eiendomsutvikling, Thorbjørn Brevik.

Askerholmen ligger ca 600 meter fra Asker togstasjon og 200 meter fra sentrum. Tomten ligger også tett på Føyka/Elvely som er et stort utviklingsområde i Asker sentrum.

Nå har Skanska har kjøpt 100% av aksjene i Gamle Drammens vei 227 Eiendom AS og Ingeniør Per Fossum AS som utgjør Askerholmen, og har planer om å bygge omlag 65 leiligheter her, samt 2000 BTA med næring i første etasje.

I det nåværende bygget på tomten er det en blant annet en Extra matbutikk, og denne vil bli en del av det nye prosjektet som kommer.

– Skanska og Norsk Butikkdrift har et godt samarbeid omkring utvikling av eiendommen, og vi ser frem til å kunne åpne en ny og utvidet Extra butikk i de kommende lokalene, sier direktør for Innleie i Norsk Butikkdrift, Jon Kvisli Østmoe.

Grønn boligutvikler

Alle Skanskas nye boligprosjekter skal bygges som BREEAM-sertifiserte prosjekter – en sertifisering som sikrer at det tas høye miljøhensyn i utvikling og bygging av boligene, som igjen sikrer svært miljøvennlige boliger for kjøperne.

– Dette er noe vi som utvikler virkelig brenner for, og Askerholmen vil helt klart bli et miljøvennlig boligprosjekt med svært gode kvaliteter. Her skal vi utvikle et spennende og flott boligprosjekt der miljøhensynet ligger til grunn, sier Brevik.

Et prioritert utviklingsområde

Askerholmen ligger tett på Føyka, som er det største utviklingsområdet i Asker sentrum. Her skal den urbane byutviklingen gi Asker en bypark og åpne opp Askerelva, samt legge til rette for et større og mer levende byrom i form av blant annet forretninger, torg og spisesteder.

– Nå starter arbeidet med regulering av tomten, og vi gleder oss til å komme i gang med det som skal bli et kjempeflott prosjekt i Asker, avslutter Brevik.

For mer informasjon, kontakt:
Thorbjørn Brevik, Konserndirektør Skanska Eiendomsutvikling: 93 44 44 89

Om Skanska:
Skanska er et av verdens ledende eiendomsutvikler og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 40.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA.

• Bygg, eiendom

Elise Hole