SKUP og IJs Graveskole

Nyhet   •   des 01, 2013 13:29 CET

Tre dager fullspekket med kunnskap som gjør deg i stand til å vinne en SKUP-pris. På dette kurset ikke bare lærer du hvordan du blir en god gravejournalist, du får testet det i praksis.

Onsdag 2. april starter SKUP og IJs årlige graveskole. Gjennom tre dager får du forelesninger og handson-trening i undersøkende journalistisk metode. I løpet av disse dagene får du noen av de viktigste verktøyene for å grave lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

I år har vi skrudd programmet enda mer praktisk rettet. Det betyr at du i mye større grad enn før jobber deg gjennom kurset.

De såkalte Snowden-avsløringene har lært oss betydningen av digital sikkerhet. På Graveskolens første dag lærer du metoder for å skjule dine digitale spor og kommunisere elektronisk uten å avsløre kildene dine.

- Jeg blir skremt når jeg ser et regnskap. Uttalelsen stammer fra evalueringen av en SKUP-konferanse og er en gjenganger hos mange journalister. Drammens Tidenes Lars Johnsen har i flere år vært en favoritt blant deltakere på kurs og konferanser. Han lærer deg å knekke regnskapskoden med journalistbriller. Når regnskapet ikke er så skummelt lenger lærer den internasjonalt prisbelønte journalisten Miranda Patrucic deg hvordan du følger pengene på kryss og tvers av grensene.

Hva føler du nå? Det påstås at det ikke finnes dumme spørsmål. Men hvilke spørsmål er de beste? NRKs Steffen Fjærvik har intervjuteknikk som jobb og hobby. På Graveskolens lærer han deg å bli en god intervjuer.

Fra tall og data til leseopplevelse Hvordan fortelle en god historie på nett og få leseren til å engasjere seg og kanskje til og med betale for det? Mariana Santos har jobbet for interaktivavdelingen i the Guardian og La Nacion. I tillegg reiser hun verden rundt for å lære utviklere og journalister å samarbeide om de lekreste presentasjoner. Nå er det din tur.

Graveskolens årlige Quiz. Hva kan du om journalistikk og livet for øvrig? Vinneren får heder og ære på linje med SKUP-prisen

SKUPs Graveteam hjelper deg SKUP handler om å dele kunnskap og inspirasjon. Før middag torsdag kan du få hjelp av SKUP-styret og forelesere til å komme videre med gravesaken din. Alle i SKUP har taushetsplikt og du har bare som mål at du skal få hull på prosjektet. Hvis du vil, så kan du sende oss en mail på forhånd, slik at vi får forberedt oss.

Kursledere: Ståle de Lange Kofoed og Ola Haram
Kurset holdes i Tønsberg fra 2. april til 4. april
Pris kr 3 800,00

Her er det foreløpige programmet for Graveskolen 2014

Onsdag 2. april
10:30 - 10:40 Velkommen, introduksjon i plenum (kursledere Ståle de Lange Kofoed og Ola Haram)

10:40 - 12:00 Slik arbeider jeg med metode og Research
(tidligere SKUP-vinner Rune Ytreberg, NRK Brennpunkt)

13:00 - 16:00 Parallelle workshops

Workshop 1: Økonomi sett med journalistbriller(næringslivsjournalist Lars Johnsen, Drammens Tidende)

Workshop 2: Bli en proff informasjonsjeger, og skjul dine spor på nett(Sikkerhetsekspert Tor Arne Breivikås, G4S)

19:00 Middag

20:00 Graveskolens Quiz

Torsdag 3. april
09:00 - 12:00 Parallelle workshops
Workshop 1: Slik visualiserer du dine data(Mariana Santos, ICFJ Knight Fellow, digtial interaktiv designer)

Workshop 2: Et regneark kan være begynnelsen til SKUP-vinnende saker(Tidligere SKUP-vinner Trond Sundnes)

13:00 - 16:00 Parallelle workshops
Workshop 1: Følg pengesporene over landegrensene(Miranda Patrucic, OCCRP)

Workshop 2: Excel 2 - for deg som allerede kan det grunnleggende(Tidligere SKUP-vinner Trond Sundnes)

16:00 - 16:30 Pause
16:30 Møt SKUPs graveteamNoen av Norges fremste undersøkende journalister hjelper deg med et prosjekt du jobber med eller er interessert i å se nærmere på.

19:00 Middag
20:00 Gravekino

Fredag 4. april
09:00 - 10.30 Parallelle workshops