NM i snowboard til Trysil 17.-20. mars

For 30. gang arrangeres det NM i snowboard. Dermed er det på sin plass å lage en uke full av snowboard og god underholdning. I dag har Snowboardforbundet gleden av å annonsere Trysil som destinasjon for jubileet! Her vil det bli både snowboardcross, slopestyle og bigair.

– NM i Trysil blir konge! Trysil er et av favorittanleggene mine og forrige NM som var der var veldig gøy! Parken er en av de aller beste i Norge, og at løypa er nede i bunn gjør det lett for folk å komme og se på. Det er jo alltid gøy med publikum! Samtidig er det alfa omega å ha alle kjørerne samla på en plass for at alle – store og små – skal få en best mulig opplevelse, sier Torgeir Bergrem.

At NM 2016 blir det 30. i historien gjør det hele enda litt mer spesielt for landslagskjøreren fra Klæbu.

– Ja, da har det jo vært seks NM før jeg ble født da! Det er veldig kult at Snowboardforbundet har klart å holde det gående så lenge! Mitt første NM var på Geilo i 2005 eller 2006, og det kommer jeg aldri til å glemme. Det var første gang jeg møtte Norges snowboardelite – det var stort, minnes Bergrem.

Bygger park for alle

I Trysil har man allerede hatt minusgrader og startet snøproduksjon foran en innholdsrik sesong. Webredaktør i Skistar Trysil, Ola Matsson, kan fortelle om store ambisjoner for vinteren.

– I Trysil bygger vi park for alle, også de aller beste. Derfor synes vi det er stor stas å få besøk av verdens kanskje aller beste snowboardlandslag, og i tillegg se alle talentene som kommer bak. Snowboard-NM er en fest for alle oss som liker snø, fjell og stor idrett.

– Hvilke planer har dere for parken denne sesongen?

– Vi legger lista høyt i år også, og skal bygge en variert og trygg park med masse elementer og god finish. Det skal være linjer for alle, fra grønn til svart. Målet er som alltid å ha Norges kanskje beste park.

Slik blir NM-programmet:

Lørdag 12.03: NM i halfpipe Wyller

Torsdag 17.03: NM slopestyle junior/yngre junior Trysil

Fredag 18.03: NM snowboardcross Trysil

Lørdag 19.03: NM slopestyle senior Trysil

Søndag 20.03: NM big air Trysil

Vi begynner i Wyller 12. mars med halfpipe. I fjor var det hele 81 deltagere med, men i år har vi troen både på enda flere utøvere og høyere nivå.

NM fortsetter i Trysil 17. mars og avsluttes søndag 20. mars med big air på hoppet «Knighten» . Her skal det deles ut både Kongepokal og overall-vinner av NM. I halfpipe og snowboardcross er det åpent for alle å delta, mens det i slopestyle og bigair er kvalifiseringskriterier. Disse finner du under påmelding/wildcard og er de samme som for NM i Hafjell.

• nm
  • norgesmesterskap