Ny tredjeplass til Helene Olafsen i verdenscupen i snowboardcross

Lake Louise: I Canada tok Helene Olafsen (23) fra Oppegård hjem en sterk pallplassering i snowboardcross i natt. Olafsen endte like bak Lindsey Jacobellis (28) fra USA og Dominique Maltais (33) fra Canada som tok henholdsvis første og andreplass. Dette er dermed hennes andre pallplassering i worldcupens andre stopp.

- Jeg er utrolig fornøyd med 3. plass i dag. Jeg hadde en tøff kvalifisering og kom meg så vidt videre, med ett hundredels margin. Det sier Olafsen.

I finalen møtte hun sterk konkurranse fra et svært rutinert felt. Både amerikanske Jacobellis og kanadiske Maltais har en rekke gullmedaljer å vise til. Olafsen sikret likevel pallplass foran blant annet regjerende OL-mester Maelle Ricker av totalt 16 i finalen.

Helene er godt fornøyd med å kunne feire jul og vite at formen er på plass opp mot OL:

Litt flaks og gode passeringer gjorde at jeg kom meg til finalen der jeg møtte et sterkt felt. Med dårligst startspor hadde jeg en ok start, men klarte aldri å ta igjen de foran. Jeg er veldig fornøyd med spesielt semifinalen der jeg hadde noen bra passeringer. Utrolig deilig å dra hjem til jul med en pallplassering og godfølelse i bagasjen!

I rute før OL

Med gårsdagens tredjeplass har Helene hatt en sterk sesongåpning. Olafsen har slitt med skader de siste sesongene, og har ikke kunnet konkurrere en full sesong på to år. Nå er hun OL klar med en  komfortabel 3. plass i verdenscupen sammenlagt. Helene konkurrerer vanligvis også i slopestyle-grenen men satser denne sesongen fullt på snowboardcross og fremstår som en reell medaljekandidat foran OL i Sotchi.

Ikke full klaff for Stian Sivertzen

Stian Sivertzen (24) fra Kongsberg åpnet med fjerdeplass i verdenscupens første stopp for to uker siden. I Lake Louise ble det dessverre ingen oppfølging for Sivertzen, som passerte mål som tredjemann i sitt heat i åttendedelsfinalen. Sivertzen endte dermed som nummer 24 i helgens konkurranse. Kongsberggutten ser likevel positivt frem mot OL i Sotchi i februar, og befinner seg på en 8 plass i verdenscupen sammenlagt.

Bilder til fritt bruk for presse. Fotokreditt: Snowboardforbundet

• stian sivertzen