Sopot - det nye Syden

Pressemelding   •   mai 20, 2016 11:10 CEST

Det trenger ikke være langt til Syden

Bare et lite byks unna, på den andre siden av Østersjøen ligger de tre byene som har fått kallenavnet Polens Riviera. Noen går t.o.m. så langt som å kalle området for Polens St. Tropez. Blir dette sommerens nye Syden?

Kyststripen mot Østersjøen er en lang, nesten kritthvit strand med Sopot som selve badebyen. På hver sin side av Sopot ligger byene Gdansk og Gdynia. "Trójmiasto" sier polakkene - de tre byer. Det er ikke bare stranden som lokker feriefolket til Sopot, byen er også kjent for sine mange SPA og for det livlige bar- og restaurantlivet på kveldene. Vil du ha avveksling fra strandlivet ligger Gdansk med sin vakre gamleby, kultur og gode shoppingmuligheter kun 15 minutter unna. Like langt, eller kort, i motsatt retning ligger havnebyen Gdynia som har en lang strandpromenade og et godt utvalg butikker.

- Etterspørselen etter reiser til Polen har økt med mer enn 50% det siste halve året sammenlignet med samme salgsperiode i fjor, sier Thomas Engelstad, produktsjef i Solfaktor. Krakow er den mest populære byen, men også Warsawa og Gdansk er byer nordmenn reiser til i stadig økende grad.

- Øst-Europa er i vinden som aldri før og flere av vårens best solgte storbyer ligger i den delen av Europa, bekrefter Stefan Petterson, CEO i Reisegiganten. Vi tror at prisnivået er avgjørende. I tillegg til at det er billig å feriere i Øst-Europa er det kort flyreise og daglige flyavganger fra flere flyplasser i landet. Euroen er fortsatt dyr mot den norske kronen og vi kan nok ikke se bort fra at dette er en medvirkende årsak til Polens kraftig økende popularitet. Mange av de som hadde sett for seg en rimelig sol- og badeferie i Tyrkia denne sommeren er nå på utkikk etter andre reisemål. For mange av dem er hverken Spania eller Hellas et alternativ.

I sommer kan man fly direkte til Gdansk fra Oslo, Torp, Rygge, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Haugesund, Ålesund, Trondheim og Molde.

Solfaktor er en turoperatørvirksomhet som selger pakkereiser med lavprisfly i kombinasjon med hotell. Som pakkereisearrangør er Solfaktor medlem av Reisegarantifondet. Solfaktor er i tillegg en av Nordens største og mest brukte søkemotorer for feriereiser. Fly, hotell, leiebil, charter og egne solfaktor pakkereiser - solfaktor.no samler reiser fra Norges ledende reisearrangører og gjør det enkelt å sammenligne og lett å velge riktig. solfaktor.no er en av merkevarene hos REISEGIGANTEN AS.

REISEGIGANTEN AS er en av Skandinavias ledende reiselivsaktører og ble etablert i 2000. Selskapet eier flere sterke varemerker i det skandinaviske reiseliv, mest kjent er destination.se, restplass.no, sistaminuten.se og afbudsrejser.dk. Selskapet har i tillegg sin egen turoperatørvirksomhet, Solfaktor, i Norge, Sverige og Danmark. REISEGIGANTEN AS teller idag ca 50 ansatte med hovedkontor i Oslo.

Kommentarer (0)