Reis direkte til Azorene fra Stavanger og Bergen i 2013

Pressemelding   •   okt 17, 2012 10:15 CEST

Reisearrangøren Solia lanserer pakkereiser fra Flesland og Sola til det eksotiske reisemålet Azorene i 2013. Solia fortsetter med å lansere nye avganger fra Sør- og Vestlandet, og nå er det den portugisiske øygruppen Azorene som får gleden av gjester fra Bergens- og Stavangerområdet.
3. juli 2013 går den første direkteflygningen fra Vestlandet til Azorene, og avgangene vil veksle mellom å gå fra Stavanger, Bergen og Oslo fram til midten av oktober.

Stor etterspørsel etter portugisiske øyer

- Vi har god kontakt med både reisebyråer og våre mange gjester som bor på Vestlandet. I lang tid har de etterlyst avganger til Azorene fra Vestlandet. Når vi nå gjør denne satsingen vil det bli langt enklere å reise direkte til denne flotte øygruppen omtrent en fjerdedel av strekningen ut i Atlanterhavet mellom Lisboa og New York, sier Jon Engenes som er leder for Solia.

Azorene er en eksotisk og unik øygruppe som består av ni øyer med eget selvstyre i Portugal. Øygruppen ligger på toppen av noen av verdens høyeste undersjøiske fjell, med vulkanen Ponta do Pico som høyeste punkt (2351 m.o.h.).

- Øyene er kjent for den frodige og grønne naturen, gode hoteller og rimelig prisnivå. De fleste norske turister bor på øya São Miguel, med hovedstaden Ponta Delgada som sentrum for handel og kultur. Klimaet er mildt året rundt, med varme vintre og tempererte somre, fortsetter Engenes.

- Med denne nyheten forsterker Solia sin tilstedeværelse på Vestlandet. Så langt i år har Solia rukket å sende et stort antall hordalendinger til Madeira. Den 26. november har Solia premiére på flygninger fra Sola til Madeira. I løpet av 2013 kommer Solia til å gjennomføre et stort antall avreiser til både Madeira og Azorene fra Bergen og Stavanger.

Madeira er Azorenes mer kjente søsterøy. Øya ligger et godt stykke lenger sørøst, rundt 40 mil nord for Kanariøyene. Madeira er mest kjent for en utrolig flora, gode hoteller og produksjonen av Madeiravin. Øya har virkelig særpreg og mange synes hovedstaden og området rundt minner mye om den fransk-italienske rivieraen.

Flygningene både til Azorene og Madeira vil gå med Solias eget flyselskap Primera Air og det portugisiske selskapet Sata. Primera Air flyr Boeing 737-700-maskiner mens Sata flyr Airbus 320. Avganger sommeren 2013 vil være på onsdager.

Solia er en av Norges største reisearrangører med over 35.000 gjester og en omsetning på over 200 mill. NOK. Samtidig som Solia tilbyr tradisjonelle pakkereiser med charterfly og rutefly til mange av destinasjonene ved Middelhavet, til Kanariøyene og Egypt, kjennetegnes Solia også ved å tilby litt mer for pengene og ved innovative valg av reisemål. Solia er blant annet den eneste reisearrangøren som tilbyr pakkereiser til Azorene og Madeira