Norsk vinner i verdens største fotokonkurranse

Espen Rasmussen annonsert som vinneren i kategorien Professional Daily Life i Sony World Photography Awards 2016

• Rekordmange bidrag i 2016 – 230,103 bilder fra 186 land
  • Norske Kristoffer Eliassen stakk av med tredjeplassen i kategorien Professional Staged
  • Vinnere av L’Iris d’Or og i de ulike profesjonelle kategoriene er annonsert på www.worldphoto.org

London, 22. april 2016
: Den norske fotografen Espen Rasmussen har i dag blitt kåret til vinneren av kategorien Professional Daily Life i Sony World Photography Awards 2016 – verdens største fotokonkurranse. I tillegg gikk tredjeplassen i kategorien Professional Staged til norske Kristoffer Eliassen.

Espen Rasmussen (født 1976) er basert på Nesodden, og vant på bakgrunn av sin bildeserie ”The Course of Coal” – en personlig serie som ser på konsekvensene av nedlagt gruvedrift og det høye narkotikaforbruket i områdene i og rundt Beckley, West Virigina, USA.

Rasmussen er fotoredaktør i VG Helg, magasinet til Norges største avis, samtidig som han kontinuerlig arbeider med egne prosjekter med fokus på humanitære spørsmål og utfordringer knyttet til klimaendringer. Rasmussen er en av Norges mest premierte fotografer og har vunnet en rekke priser, inkludert to priser fra World Press Photo, flere priser i Picture of the Year international (POYi) og 41 tildelinger i den norske versjonen av Årets Bilde, inkludert Årets Fotograf i 2015 og 2016, samt Årets Bilde i 2003 og 2016.

Om vinnerbildene sier Rasmussen følgende:

– Kull pleide å være West Virginias gull, men så kom Obama og nye miljøbestemmelser. I tillegg til lavere priser på kull, ledet dette til store nedbemanninger og kullet ble til en forbannelse for mange av kull-byene i West Virginia. I 1940 arbeidet 140,000 mennesker i fjellene – i dag er kun 15,000 igjen i kullbransjen. Byer som Beckley og Mullens har ikke mange andre inntektskilder. Narkotika, piller, alkohol og vold er dominerende mange steder, og unge mennesker sliter med å få seg jobb, noe som tvinger mange til å flytte.

Om prisen kommenterer Rasmussen:

– Det er utrolig inspirerende å nå toppen blant titusenvis av bilder med denne dokumentarserien som jeg har jobbet med i West Virginia, USA de siste tre årene. Reportasjen er en del av Hard.Land-prosjektet hvor jeg fotograferer endringene som arbeiderklassen og middelklassen i “Rust Belt”-områdene i USA gjennomgår. Jeg har gjort dette prosjektet veldig personlig, og fokusert på å møte folk og fortelle historier om deres liv.

Den norske fotografen Kristoffer Eliassen vant tredjeplassen i kategorien Professional Staged. Eliassens serie “The Selfie Project” er en humoristisk serie som utforsker hvordan selvportrett har blitt en besettelse for mange mennesker, og hvordan denne besettelsen kan føre til absurde situasjoner.

The Sony World Photography Awards anerkjenner årlig verdens beste fotografer. 2016-utdelingen er den niende i rekken, og antall innsendte bidrag var rekordmange 230,103 fra 186 land – 127,098 bidrag til de profesjonelle kategoriene og 103,005 bidrag til kategoriene Open og Youth. Espen Rasmussen var én av 14 profesjonelle vinnere som mottok pris og digitalt fotoutstyr fra Sony på en seremoni i London.

Arbeidet til begge de norske fotografene vil bli vist frem som en del av Sony World Photography Awards 2016-utstilling i Somerset House, London fra 22. april – 8. mai, og publisert i 2016-boken som kan kjøpes fra www.worldphoto.org.

Lenker:

For mer informasjon om Sony World Photography Awards, vennligst kontakt:

Jill Cotton, PR Director / Kristine Bjørge, PR Managerpress@worldphoto.org / +44 (0) 20 7886 3043

About World Photography Organisation

The World Photography Organisation is a centre point for global photography initiatives. We are a platform on which individual photographers are given worldwide exposure, and forge links across the photographic industry. Our aim is to raise the level of conversation around photography. In doing this we increase awareness and appreciation of the artform and celebrate the art of the photographer.

The World Photography Organisation hosts a year-round portfolio of events including: the Sony World Photography Awards, the world's largest photography competition, and international art fairs dedicated to photography, Photo Shanghai and Photo San Francisco. For more details see www.worldphoto.org

• Foto, fotografering

• foto
  • sony world photography awards