​Sony avduker spennende produkter på IFA 2016

IFA, Berlin – På årets IFA-messe i Berlin, med offisiell åpning 2. september, lanserer Sony nye produkter som representerer det aller beste innenfor kreativitet og teknologisk oppfinnsomhet, og som underbygger Sonys filosofi om «å inspirere, trigge nysgjerrigheten og bringe frem følelser».

Mer informasjon og video fra pressekonferansen kan ses her:

www.sony.co.uk/ifa-press

Produkter som avdukes på IFA inkluderer:

Xperia smarttelefoner og Xperia smart-produkter

Sony annonserer to nye smarttelefon-modeller: Det første flaggskipet i Xperia X-serien – Xperia XZ, samt Xperia X Compact. Begge er utstyrt med en ny trippel bildesensorteknologi som gir en enda bedre kameraopplevelse. Xperia XZ vil være tilgjengelig fra oktober, mens Xperia X Compact lanseres i september.

Den nye bildesensorteknologien, som gjør det mulig å knipse øyeblikk i alle typer omgivelser i brøkdelen av et sekund, er resultatet av følgende tre teknologier i skjønn forening:

– Bilderegistrering med rask og nøyaktig autofokus (AF) med eksepsjonell objektsporing, takket være vår førsteklasses bildesensor med Predictive Hybrid AF som forutser motivets bevegelser

– Avstandsmåling med Laser AF-sensoren som sørger for rask og nøyaktig autofokus, selv under dårlige lysforhold

– Fargeregistrering via RGBC-IR-sensoren som uavhengig av lysforholdene fanger opp fargene slik du ser dem

De to nye Xperia-modellene kan også skilte med sterkt forbedret videokamerafunksjon, som de første smartmobilene med 5-aksers bildestabilisering. Dette gjør det mulig å ta video som ikke hakker, selv ved zooming på nært hold. I tillegg er smartmobilene utstyrt med funksjoner for automatisk brukertilpasning, slik som Adaptive Charging-teknologien som er utviklet i samarbeid med Qnovo Inc., som forlenger batteriets levetid. Xperia XZ har en 5,2-tommers Full HD-skjerm og ramme i metall som ligger perfekt i hånden. Xperia X Compact har en 4,6-tommers HD-skjerm.

Sony annonserte også at Xperia Ear, et nytt håndfriprodukt som åpner for nye måter å kommunisere på, vil bli tilgjengelig fra og med november – i første omgang i utvalgte markeder. Xperia Ear responderer på talekommandoer med intuitive handlinger, og gjennom trådløs tilkobling til smartmobilen din, gir den deg informasjon og assistanse med en naturlig og autentisk talemåte. Utstyrt med Sony Agent Technology og avstandssensor, kan Xperia Ear blant annet gi deg kalenderinformasjon og andre personliggjorte oppdateringer når du fester den til øret. Sony har ellers vist frem konseptene Xperia Projector og Xperia Agent, i samarbeid med Yahoo Japan og Nestlé Japan, som gir et innblikk i brukeropplevelsene som tilbys med Smart Products.

Lydprodukter

Sony introduserer den nye ’Signature Series’ – en flaggskip-serie som representerer tilnærmingen mellom Sonys analoge- og digitale teknologier som er utviklet over mange år. Serien av Hi-Res-produkter (High Resolution Audio) består av hodetelefonene MDR-Z1R, to nye Walkman®-modeller i WM1-serien (NW-WM1Z og NW-WM1A), samt hodetelefon-forsterkeren TA-ZH1ES.

Sony avduker også de nye trådløse hodetelefonene MDR-1000X med høyoppløst lyd og markedets beste støykansellering. Hodetelefonen er også utstyrt med funksjoner som slipper igjennom naturlig lyd, noe som gjør at du enkelt kan få med deg hva som blir sagt ved å legge en hånd på utsiden av øreklokken – uten å ta av deg hodetelefonene.

I tillegg viser Sony frem en rekke andre lydprodukter på IFA, inkludert et hjemme-stereoanlegg (MHC-GTDW), to trådløse Extra Bass™-hodetelefoner for trening (MDR-XB80BS og MDR-XB50BS) og en ny NW-A30 Hi-Res Walkman-serie med 3,1-tommers touchskjerm.

4K BRAVIA®

Sony Z-serie, den nye flaggskip-serien blant BRAVIA 4K HDR TV-er (som ble annonsert i juli og er tilgjengelig i 100’’/75’’/65’’), er utstyrt med den nyutviklede 4K-bildeprosessoren 4K HDR Processor X1™ Extreme. Det er også den første serien som leveres med den unike Backlight Master Drive-teknologien til Sony – en presisjonsbakbelysningsteknologi som gjør det mulig å utvide lysstyrke og kontrast enda mer for å virkelig å oppnå det fulle potensialet til 4K HDR.

Med 40 prosent større bildeprosessering i sanntid, sammenlignet med Sonys anerkjente 4K Processor X1™, inkluderer X1 Extreme tre nye teknologier: objekt-basert HDR, dobbel database-prosessering og Super Bit Mapping™ 4K HDR.

Sony viser også for første gang frem en prototype av en Ultra HD Blu-ray™-spiller.

Fotoprodukter

Sonys nye FDR-X3000R 4K*3 er det første actionkameraet noensinne med bildestabiliseringsteknologien Balanced Optical SteadyShot. Dermed kan du gjøre stabile opptak også i 4K og ved høyhastighetsfilming. Et nytt vidvinkel ZEISS® Tessar-objektiv leverer mer naturtro bilder med redusert forvrengning. Og med utvalget av tilbehør, inklusive Live-View Remote, får du full kontroll over opptakene, samt av/på-knappen ved fingertuppene.

Sony viser også frem sine siste fotoprodukter på IFA, deriblant α7R II*4, α7S II*4, α6300*4, RX1R II*4 og G Master™ brand FE 85mm F1.4 GM telephoto prime lens*4, som alle fikk utmerkelser på 2016 TIPA Awards og/eller EISA Awards 2016-2017.

*3: 3840 × 2160

*4: Allerede tilgjengelig for salg

Spill- og nettverkstjenester

PlayStation VR (”PS VR”) utvider PlayStation®4-universet (PS4TM), og lar deg bli oppslukt i en 360-graders virtuell verden: Sett på deg VR-hodesettet og få følelsen av å tre inn i spillet. Bildene i den virtuelle verdenen følger dine hodebevegelser naturlig og intuitivt i sanntid.

Future Lab ProgramTM

Sony vil også stille ut ”T” – den andre konsept-prototypen fra selskapets Future Lab ProgramTM som tar sikte på å skape fremtidige livsstiler sammen med brukerne. ”T” bygger på ideen om å gjøre det mer naturlig å få tilgang til informasjon. Den forandrer en bordplate eller enhver annen flate til en interaktiv skjerm som projiserer bilder som reagerer på berøring.

• ifa 2016
  • tv