SINTEF velger Sopra Steria

Sopra Steria har sikret seg en av de største og mest ettertraktede IT-avtalene i Trondheim.

Forskningsinstituttet SINTEF flytter driften av infrastruktur, forretningsapplikasjoner og sluttbrukertjenester til Sopra Steria.

Ifølge Snorre Aasheim Ness, som er IT-sjef i SINTEF, ble kombinasjonen av lokal tilstedeværelse i Trondheim og Oslo, bredde- og spisskompetanse avgjørende for valget av ny IT-partner.

Øker innovasjonstakten

– Jo mindre tid vi bruker på administrasjon og forvaltning av IT-plattformen vår, desto flere krefter blir tilgjengelig for å jobbe med digitalisering og effektivisering av virksomheten. Slik kan vi øke både innovasjonstakt og konkurransekraft, sier Ness.

SINTEF er ett av de største uavhengige forskningsinstituttene i Europa, og har over 2000 ansatte fordelt på lokasjoner i Norge og internasjonalt, med hovedkontor i Trondheim.

Standardisering og brukerfokus

Alf Håvard Iversen, leder for digitale plattformtjenester i Sopra Steria Trondheim, forteller at bruken av standardiserte tjenester er blant årsakene til at SINTEF valgte Sopra Steria som IT-partner.

– Vi vil bistå SINTEF i den digitale transformasjonsprosessen de er inne i, noe som blant annet involverer å hjelpe dem med å ta i bruk ny teknologi samt gjenbruke og standardisere der vi kan. Vi skal bidra med samhandling og etablere gode selvhjelpstjenester for de ansatte på alle SINTEFs lokasjoner, sier han.

Sopra Steria vil blant annet fungere som rådgiver på skyløsinger. Dette vil skje gjennom konsulentselskapets leverandøruavhengige RightCloud-konsept.

– Riktig bruk av skytjenester er viktige elementer i avtalen. SINTEF skal få det beste fra begge verdener, altså både fra sky og bakke, lover Iversen.

– Mye til felles

Odd Inge Bjørdal, som er direktør for digitale plattformtjenester i Sopra Steria, mener SINTEF og Sopra Steria passer svært godt sammen.

– Vi er begge kunnskaps- og kompetanserettede virksomheter som jobber med å skape et bedre samfunn ved hjelp av teknologi. Med andre ord har vi mye til felles, og vi gleder oss til å ta fatt på samarbeidet, sier han.

Sopra Steria har nylig også signert nye rammeavtaler på større virksomheter i Trøndelag. Om lag 80 konsulenter jobber i Powerhouse-bygget på Brattørkaia, og snart er 15 nye medarbeidere på vei inn.

Om SINTEF

SINTEF er et bredt, flerfaglig forskningsinstitutt med internasjonalt ledende spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF utfører forskning som FoU-partner for næringsliv og forvaltning og er blant de største instituttene for oppdragsforskning i Europa.

SINTEFs visjon er Teknologi for et bedre samfunn.

• teknologi
  • digitalisering
  • it

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 45 000 medarbeidere i 25 land, og hadde en omsetning på € 4,1 milliarder i 2018.

I Skandinavia sørger 2300 medarbeidere for en årlig omsetning på 2,9 milliarder kroner i 2018.