Omvendt Julekalender kan bidra til bedre skolemiljø

Norges første mobbeombud hyller humanitært engasjement i skolene fordi det kan bidra til bedre skolemiljø. SOS-barnebyers Omvendt Julekalender for barneskoletrinnet er et godt eksempel i adventstiden. Barneskoler i hele Norge deltar.

Flere skoler i landet erfarer at kalenderen kan være et positivt tilskudd til klassemiljøet.

Mobbeombud hyller humanitært engasjement
Landets første mobbeombud, Bodil J. Houg, har ansvar for å ivareta elevers rett til et trygt og godt skolemiljø. Hun har lenge vært opptatt av hvordan engasjement for andre kan bidra positivt:

– Jeg ser hvilken god effekt et humanitært engasjement kan gi klassene, og hvordan innsats for noe som er større enn oss selv, kan bidra til et bedre skolemiljø.

Lærere forteller at det skjer noe sosialt godt i klassene når alle elevene er sammen om en solidarisk sak, og de har et felles mål, sier ansvarlig for skole- og barnehager hos SOS-barnebyer, Rikke Soligard.

– De har fine samtaler, gode diskusjoner og engasjerte elever som resultat av kalenderen. På en rekke skoler har kalenderen blitt tradisjon.

Kalender med læring og inspirasjon
Hver skolemorgen i adventstiden får elevene en ny historie fra SOS-barnebyers arbeid rundt i verden. Historiene blir fortalt gjennom kortfilmer som ligger i digitale luker. Her finner man også engasjerende undervisningsmateriell som bygger opp under kunnskapsmål i læreplanen. Det legges opp til refleksjon, samtaler og rebusoppgaver i etterkant av fremvisningen. I tillegg gjør elvene små julejobber hjemme som de får penger for, og gir inntekten går til SOS-barnebyer og barn uten omsorg.

– Hvis elevenes innsats for andre barn både kan gi et bedre klassemiljø her hjemme og bedre omsorg der ute, så er det helt fantastisk. Barn er så flotte, og de vil gjerne bidra til at andre barn får det bra. Å delta i Omvendt Julekalender er en måte å gjøre det på nå i adventstiden, forteller Soligard.

Det er opp til klasse- og skoleledelsen å melde elevene på. Så langt er ca. 600 skoler påmeldt.

Fakta:

- Omvendt Julekalender etablert i 2008.

- I 2016 deltok 67 530 elever over hele landet.

- 3,1 mill. kroner ble samlet inn i 2016.

- Pengene går til barn som er uten omsorg eller står i fare for å miste omsorg.

- Rundt 300 000 deltakelser fra elever over hele landet siden oppstart.