SOS-barnebyer inviterer til fotokonkurranse: Hvem får Norges høyeste solsikke?

Klarer SOS-barnebyer å farge Norge gult med sin uhøytidelige fotokonkurranse i sommer? – Vi håper hele Norge vil blomstre, og kanskje er det du som får den høyeste solsikken, spør generalsekretær i SOS-barnebyer, Bente Lier.

Konkurransen er like enkel som den er vakker, forklarer Lier.

– Så solsikkefrø, og sørg for nok vann og lys. Ta gjerne bilder av utviklingen, og la dine venner, familie, følgere, medarbeidere, naboer og sambygdinger følge solsikkens liv på Facebook eller Instagram. Når solsikken er fullvokst, kan du gjerne måle høyden og fortelle det til SOS-barnebyer. Vi håper på et blomsterhav av gul glede over hele landet.

Solsikken sentral for SOS-barnebyer
– Når vi oppfordrer til å plante nettopp solsikker, er det fordi det er SOS-barnebyers blomst. Det er et symbol på hvordan barn blir store og sterke, akkurat som solsikken, når de får en trygg oppvekst, sier Bente Lier.

For å være med i konkurransen legger du bare ut status på sosiale medier og tagger bilder med #omsorgseffekten og #sosbarnebyer. Det viktigste er at hele Norge blomstrer, men vil du konkurrere om den høyeste blomsten, må du ha åpen profil og dokumentere høyden enten på Instagram eller i e-post til oss – konkurranse@sos-barnebyer.no.

Viser effekten av omsorg med solsikker
En trygg barndom med god omsorg gir bedre forutsetninger for barn til å bli ressurssterke voksne som bidrar til utvikling av samfunnet sitt. SOS-barnebyer kaller det omsorgseffekten.

– Hvis du har lyst å være med å synliggjøre omsorgseffekten og hvor viktig omsorg er i barns oppvekst, kan du delta på sommerens fotokonkurranse, sier Lier.

Vi håper hele Norge blir med, og ønsker alle lykke til med solsikkedyrkingen. Vi gleder oss til å se Norge blomstre!

Fristen for konkurransen er 1. september.