Godt resultat første kvartal 2018

Godt resultat første kvartal 2018

Resultat før skatt for kvartalet ble på 124,2 mill. kr (84,5 mill. kr). Resultatet fra den ordinære virksomheten etter tap utgjorde 97,2 mill. kr (73,9 mill. kr). Korrigert for eiendomssalg var resultat fra ordinær drift etter tap på 69,8 mill. kr (65,6 mill. kr). Salget av bankens nåværende hovedkontor og tidligere bankkontor i Son ble gjennomført i februar. Transaksjonene styrket egenkapitalen i morbanken med 50,9 mill. kr og i konsernet med 27,4 mill. kr.

Utlånsveksten i privatmarkedet for kvartalet på 0,9 % er noe preget av en kald start på året og tidlig påske som igjen påvirker boligsalg og kundenes lånebehov. Dette antas å forskyve noe av den normale utlånsveksten til andre kvartal. Det er stor pågang av kunder i både privatmarkedet og i bedriftsmarkedet for tiden. Utlånsveksten i bedriftsmarkedet for kvartalet ble på 1,8 %.

EiendomsMegler 1 øker sin markedsandel

Boligprisutviklingen i vår region er god, og vi ser at alle områder viser positiv utvikling i første kvartal. Til tross for den korreksjonen og prisnedgangen som har funnet sted i boligmarkedet i Osloregionen registrerer vi at det er stadig flere med arbeidssted i Oslo som ser mot våre markedsområder når de skal kjøpe bolig. EiendomsMegler 1 Østfold Akershus øker sin markedsandel i første kvartal 2018 og registrer god tilgang på nye oppdrag og en generell positivitet i markedet, sier Adm. dir. Arild Bjørn Hansen.

Digitale tjenester løser hverdagsøkonomien, men mennesker fortsatt viktig

God kundeservice er viktig i alle møter med kundene, og vi jobber derfor med å utvikle organisasjonen vår og de ansatte med fokus på gode kundeopplevelser og behovet for ny relevant kompetanse.

Stadig flere av kundene velger å ta i bruk digitale banktjenester for å håndtere hverdagsøkonomien, og med SpareBank 1 alliansen i ryggen, utvikler vi nye og bedre måter å betjene kundene på. Samtidig er vi også tilstede i lokalsamfunnene med kontorer og rådgivere slik at kundene kan ta turen innom banken og få personlig rådgivning.

Enklere boligkjøp-Digitalt finansieringsbevis og digital lånesøknad, er eksempler på nye tjenester som er blitt meget godt mottatt. Antallet kunder som søker om lån på nett har doblet seg etter at vi lanserte en forbedret digital lånesøknad i fjor sommer, andelen boligkjøpere som skaffer seg digitalt finansieringsbevis skyter i været fra måned til måned. Ingen tvil om at folk setter pris på trygge og enkle bankløsninger, sier Adm dir. Arild Bjørn Hansen.

Familiesatsning fra SpareBank 1 Østfold Akershus

I april i år lanserte vi ny mobilbank for barn, Spink, hvor barnet kan få oversikt og lære om egen økonomi i trygge rammer. Spink er utviklet for å svare på mange av de utfordringene foresatte forteller oss at de har når de skal lære barna sine om økonomi.

Mange foresatte forteller oss at de mangler smarte initiativ og råd for å lære barna sine om penger og verdi. I tillegg til å utvikle nye tjenester rettet mot familier, har vi stort fokus på å bidra til tiltak ute i lokalsamfunnene som kan gi barn og unge muligheten til å lære mer om penger og personlig økonomi. Sammen med Stiftelsene våre, har vi et mangeårig aktivt samarbeid med Ungt Entreprenørskap hvor skolene er involvert i økonomiopplæring, og vi er gjerne ute og snakker om personlig økonomi i ulike fora.

- Stadig flere unge får betalingstrøbbel, og mitt inntrykk er at det er et stort ønske både i skoleverket og hos foreldre at barn og unge lærer mer om økonomi. SpareBank 1 Østfold Akershus satser derfor nå på å tilby gode og trygge løsninger for hele familien, samtidig som vi bidrar med mer kunnskap om privatøkonomi til barn og unge, sier Adm. dir. Arild Bjørn Hansen

Nøkkeltall

• Resultat etter skatt: 104,0 mill. kr (67,1 mill. kr)
  • Rentenetto inkl. kredittforetak: 111,9 mill. kr (103,2 mill. kr) / 1,55 % (1,50 %)