Eggen Gardsysteri er vinner av Innlandets Matpris

Nyhet   •   sep 22, 2019 15:39 CEST

Fra venstre: Ann Brudevoll (SpareBank 1 Østlandet), Elisabeth Gjems (Hedmark Bondelag), prisvinner Ola Eggen og prisutdeler Arne Hjeltnes. Foto: Margrete NøklebyHedmark Bondelag

Gardsysteriet har 20 melkekyr i fjellbygda Vingelen i Østerdalen og produserer ost som har vunnet internasjonal gullmedalje. I år ble Eggen Gardsysteri stemt fram som vinneren av Innlandets Matpris.

- Så veldig trivelig og moro! Det er en stor anerkjennelse for oss å få denne prisen. Det er så mange dyktige folk i matmiljøet i regionen, og finalistene er veldig gode alle sammen, så jeg hadde ærlig talt ikke forventet at vi skulle vinne, sier en tydelig glad og rørt Ola Eggen hos Eggen Gardsysteri.

Kjent for ost av høy kvalitet

Gårdsbedriften er kjent for produksjon av ost av høy kvalitet. De har mottatt flere priser, blant annet vant osten «Fjellblå» gull under selveste World Cheese Awards i London i 2017.

- Eggen Gardsysteri er en verdig vinner. De har sterkt fokus på kvalitet og har bidratt til å sette lokalmat fra regionen på kartet – ikke bare i Norge, men også internasjonalt. Det er imponerende hva de har fått til, og det må kunne betegnes som et østerdalsk fjelleventyr. Vi gratulerer med prisen og ønsker samtidig Eggen masse lykke til videre i deres satsing, sier Anne Rustad i Hedmark Bondelag, Astrid Simengård i Oppland Bondelag og Ann Brudevoll i SpareBank 1 Østlandet, som sammen står bak Innlandets Matpris.

En familiebedrift

Eggen Gardsysteri ble etablert i 2001 av Liv Bjørnstad og Ola Eggen, og drives nå sammen med sønnen Marius Eggen og svigerdatteren Lotte Iversen. Til sammen fire personer er sysselsatt i familiebedriften.

- Vi har 20 egne melkekyr som leverer melk til produksjonen. Takket være litt ekstra tilfang på melk fra en annen gård bruker vi nå 110.000 liter melk totalt. Alt går til å produsere forskjellige typer økologisk ost, sier Ola Eggen.

I tillegg til verdensmesterosten Fjellblå, produserer Eggen blant annet ostene Fjellost, Eggen spesial, Fjellgo´ og Salatost.

Lange tradisjoner

Eggen Gardsysteri har sitt utspring i Eggen gård, som er en gammel slektsgård fra 1730 som ligger på 700 meters høyde i Vingelen i Tolga. Liv Bjørnstad og Ola Eggen tok over drifta av gården i 1990, og la etter hvert om til økologisk produksjon. De ønsket å skape noe nytt sammen på gården, og reiste på flere studieturer for å finne ut hva de skulle satse på. I 2001 sto ysteriet ferdig, og Eggen Gardsysteri var en realitet. Ysteriet er bygd vegg i vegg med fjøskjøkkenet, og melka pumpes direkte fra melketanken og over i ystekaret. De ansatte hos Eggen Gardsysteri setter kvalitet høyt, og har stor respekt for faget.

- Det vi jobber med er håndverk. Vi driver økologisk produksjon, og har dyra på setra om sommeren. Vi er bevisste på å være tro mot konseptet vårt, og har aldri latt oss friste av lettvinne løsninger. Det vi markedsfører er det vi driver med, sier Eggen.

Skryter av lokalmiljøet

Ola Eggen er full av lovord om lokalmiljøet som de er en del av i Nord-Østerdal, og som preges av fellesskap og at alle drar i samme retning.

- Miljøet her vet å sette pris på og hegne om de lokale virksomhetene. Vi opplever en sterk bevissthet og samhørighet både hos forbrukere og politikere. Vi går sammen om å markedsføre regionen vår, og det er et stort pluss. Stayerevnen, entusiasmen og fellesskapet vi er en del av i lokalmatmiljøet er helt fantastisk, sier Eggen, og legger til at deres viktigste salgskanal er Rørosmat.

Folket kåret vinnerenSpareBank 1 Østlandet og bondelagene i Hedmark og Oppland står sammen bak Innlandets Matpris. Prisen går til en god ambassadør for lokale råvarer og kortreist mat. Årets fire finalister til prisen var:

Det har vært et svært stort engasjement rundt Innlandets Matpris i år. Publikum lanserte først over 50 kandidater til prisen. Så plukket juryen med representanter fra SpareBank 1 Østlandet, Oppland Bondelag og Hedmark Bondelag ut fire dyktige finalister. Finale-avstemmingen foregikk gjennom fem dager fram til 17. september, og Eggen Gardsysteri vant den spennende finalerunden som ble avgjort gjennom en nettbasert avstemming blant folket.

TV-personligheten og næringslivsmannen Arne Hjeltnes delte ut prisen sammen med Bondelagets og bankens representanter under mat- og landbruksfestivalen Midt i matfatet på Hamar 22. september. Her ble blant annet det solide håndverket som Eggen Gardsysteri står for trukket frem.