Ladestasjonen på Nebbenes er populær

I Akershus skal 1 av 5 kjøpe ny elbil i år

I en fersk undersøkelse svarer 14 prosent av innbyggerne på Østlandet at de planlegger å kjøpe seg ny el- eller hybridbil i år. Akershus er på topp, her er tallet hele 1 av 5.

- Flere av de store bilprodusentene har annonsert at de kommer med elbiler som både er romslige og har god rekkevidde i år. Dette er nok en viktig bidragsyter til at så mange planlegger kjøp av el- eller hybridbil i 2020, sier konserndirektør Kari Gisnås i SpareBank 1 Østlandet, som står bak undersøkelsen* i samarbeid med Kantar.

Mens 14 prosent planlegger kjøp av ny el- eller hybridbil i år, er tallet 8 prosent for de som planlegger å kjøpe fossilbil.

Akershus leder an

På Østlandet stikker Akershus seg ut som den regionen hvor flest planlegger å kjøpe el- eller hybridbil i år. Her svarer 19 prosent at de vil kjøpe en slik bil. Helt øverst finner vi innbyggere bosatt i Asker og Bærum, hvor hele 1 av 4 svarer det samme.

- Mange omkring Oslo pendler inn til byen. Fordelene med elbil kontra fossilbil oppleves nok større i og rundt hovedstaden, og for mange av innbyggerne blir da elbilen et soleklart valg, sier Gisnås.

Andelen som planlegger å kjøpe ny el- eller hybridbil faller lenger nord på Østlandet. I Innlandet er det for eksempel like mange som planlegger ny fossilbil som de som vil kjøpe el eller hybrid.

Både økonomi og miljø er viktig

Det er i dag store incentiver på spesielt elbiler. De er fortsatt fritatt for en rekke avgifter som fossilbiler har. I tillegg nyter elbileiere godt av lavere kostnader i bommer og mange steder rimeligere parkering. Hybridbiler har også en del avgiftsfordeler kontra fossilbiler, men ikke i like stor grad. Avgiftsfritakene og fordelene har ført til at mange trykker elbilen til sitt bryst.

- I banken ser vi at klima og miljø blir stadig viktigere for folk. I undersøkelsen vår svarer 3 av 10 forbrukere at de legger stor vekt på klima og miljø når de skal velge et produkt. Når elbilene både gir mye bil for pengene, samtidig som man sparer miljøet, er de et veldig attraktivt valg for mange, sier Gisnås.

El- og hybridbiler er et attraktivt valg for mange.

Småbarnsforeldre vil ha elbil

Blant ulike aldersgrupper på Østlandet er det de mellom 30 og 44 år som i størst grad planlegger kjøp av el- eller hybridbil. Her vil 1 av 5 kjøpe seg en elektrisk bil i år.

- Vi ser at andelen som planlegger å kjøpe el- eller hybridbil er særlig høy i aldersgruppen hvor vi finner mange småbarnsforeldre. Fra å ha vært en typisk nummer-to-bil, ser det ut til at elbilen seiler opp som et førstevalg for mange - også for barnefamilier. Det er en viktig utvikling på vei mot myndighetenes mål om elektrifisering av bilparken, sier Gisnås.

Nesten 100.000 solgte

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ble det solgt over 97.000 el- og hybridbiler i Norge i fjor, en økning på omtrent ni prosent fra 2018. Tallene betyr at det ble solgt over dobbelt så mange el- og hybridbiler som fossilbiler i Norge i fjor. Resultatene fra SpareBank 1 Østlandets undersøkelse kan tyde på at dette forholdstallet vil gjøre seg gjeldende også i 2020.

Om undersøkelsen:

* Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på vegne av SpareBank 1 Østlandets konjunkturbarometer og er en del av bankens forventningsundersøkelse for 2020. 2000 forbrukere og 1000 bedrifter på Østlandet har blitt spurt om en rekke temaer knyttet til forventninger og planer for 2020. Undersøkelsen ble gjennomført i oktober/november 2019.

Regioner

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har om lag 354.000 kunder, 1.127 årsverk, 37 kontorer og en forretningskapital på 178 milliarder kroner.

Relatert materiale