Nasjonal pris tildelt «Jesper på hjul»

Pressemelding   •   sep 07, 2017 12:58 CEST

Prisvinner Jesper Foss i SpareBank 1 Østlandet flankert av prisutdelerne Grete Ingeborg Nykkelmo (adm dir i Ungt Entreprenørskap Norge) og Idar Kreutzer (adm dir i Finans Norge).

Den nasjonale prisen Finansstafetten – en dag i skolen, ble i dag tildelt SpareBank 1 Østlandet og ungdomskoordinator Jesper Foss. Det skjedde under Finans Norges årlige skolekonferanse.

- Først ble jeg utrolig overrasket, og deretter kjempeglad, jubler Jesper. Han var i dag tilstede som ordinært påmeldt deltaker på konferansen, og satt uvitende i salen da det ble proklamert fra scenen at SpareBank 1 Østlandet og «Jesper på hjul» var vinner av Finansstafetten for skoleåret 2016/17.

Har undervist flere tusen elever

Forrige skoleår underviste Jesper Foss hele 4.000 elever på ungdomstrinnet og i den videregående skole. Også i 2017 har det blitt mange skolebesøk, og bookingene ligger inne langt fram i tid.

Foss har hode som en sløsekalkulator, og et brennende engasjement for at ungdom skal bli bedre på personlig økonomi. Han er utdannet pedagog og har tidligere jobbet i barnehage og ungdomsskole.

- Elsker jobben min

- Jeg elsker jobben min, først og fremst fordi jeg møter så mange fine og forskjellige folk. Rådgiveren ved en videregående skole slet i lang tid med å overbevise en elev om at han måtte fullføre utdanninga si med fagbrev. Eleven forandret ikke mening før etter min undervisningstime. Slike historier gir meg supermotivasjon, fastslår Jesper Foss.

«Skaper engasjement i klasseromme»

«Denne banken har sett et stort behovet for opplæring i personlig økonomi – og de har til de grader gjort noe med det! Banken har ansatt en egen ungdomskoordinator på heltid som har knekt koden: Han bruker et språk som de unge forstår, og han klarer å skape engasjement i klasserommene» fastslår juryen som i dag priset Jesper for hans engasjement.

«Et kjent fenomen i fylket»

«Jesper og bilen hans har blitt et kjent fenomen i fylket. Banken imponerer med svært mange gjennomføringer. Over 4.000 elever i fylket har fått glede av hans og bankens innsats. I tillegg til å glede elevene med sin kunnskap, er vår mann også en pådriver i utviklingen av programmet Økonomi og Karrierevalg» uttaler juryen.

Nasjonal pris

På landsbasis fikk nær 40.000 elever besøk av ansatte i finansnæringen skoleåret 2016/2017. For å kåre den virksomheten som har gjort den beste innsatsen siste skoleår, har Ungt Entreprenørskaps fylkeskontorer sendt inn sin nominasjon til juryen, bestående av Hege Sætre (grunnskolekoordinator i Ungt Entreprenørskap Norge) og Hilde Elisabeth Johansen (fagsjef i Finans Norge).

Målrettet jobbing i flere år

- Vi er nok blant de bankene i landet som har jobbet lengst og mest målrettet med undervisning i skolene. Om lag 15 ungdomskonsulenter har i samarbeid med Ungt Entreprenørskap (UE) årlig undervist 2.500 elever i Hedmarks ungdomsskoler fram til Jesper begynte i 2016. Da satset vi ytterligere, ved å starte opp programmet Sjef i eget liv for videregående skole. Det er dette programmet han reiser rundt med på fulltid, sammen med programmet Økonomi og karrierevalg for ungdomsskolen. At innsatsen vår blir lagt merke til på nasjonalt nivå, er veldig hyggelig, sier markedssjef Tore Slettvold, som også var til stede under dagens prisutdeling.

Hedmark-ungdom på inkassotoppen

En undersøkelse fra juni 2015 viste at i Hedmark var 7 prosent i aldersgruppen 18-34 år registrert som dårlige betalere (3.000 personer). Gruppen var overrepresentert sammenlignet med tilsvarende aldersgruppe i Norge for øvrig (5,3 %). Dette var noe av bakgrunnen for at Sparebanken Hedmark ga 1,5 millioner kroner i gave til Ungt Entreprenørskap i Hedmark samme år.

– Med «Jesper på hjul», og vårt partnerskap med Ungt Entreprenørskap, håper vi å bidra til at færre unge hedmarkinger får betalingsanmerkninger, sier Stine Østby Nilsen, fagsjef marked. Hun er ansvarlig for Sparebanken Hedmarks samarbeidsavtale med Ungt Entreprenørskap (UE).

Sparebanken Hedmark ble tildelt Finansstafetten – en dag i skolen også 2010/11.

Kontakt:
Jesper Foss tlf 975 65 353
Gry Hege Haug tlf 917 81 847

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har bortimot 290.000 kunder, 1.150 medarbeidere, 38 kontorer og en forretningskapital på 137 milliarder kroner.