​SpareBank 1 Østlandet framskynder dato for rentenedsettelse til 6. april

​SpareBank 1 Østlandet framskynder dato for rentenedsettelse til 6. april

SpareBank 1 Østlandet har i dag besluttet å fremskynde gjennomføringen av nye rentesatser på boliglån til 6. april. Også bedriftskunder får satt ned lånerenter fra samme dato. Innskuddsrentene senkes i slutten av mai.

- I løpet av den siste uken har SpareBank 1 Østlandet varslet et samlet kutt i utlånsrentene på inntil 0,85 prosentpoeng. Situasjonen i markedet grunnet koronaviruset, gjør at vi nå gjennomfører renteendringen raskere enn varslet. Ny dato er satt til 6. april, sier Kari Elise Gisnås, konsernsjef for personmarked i SpareBank 1 Østlandet. – Samme dato vil gjelde for bedriftslån med flytende rente, sier Hans Olav Wedvik, konsernsjef for bedriftsmarked.

– Vi hjelper kunder fortløpende og har så langt mottatt cirka 3 000 henvendelser om avdragsutsettelse. Vi har også andre muligheter for å bistå våre kunder og ber kunder som får problemer om fortløpende å ta kontakt. Oppsøk oss via våre digitale løsninger eller ta kontakt med din rådgiver slik at vi sammen kan finne gode løsninger for deg, sier Kari Elise Gisnås.

Innskuddsrentene settes også ned med i hovedsak 0,80 prosentpoeng og gjennomføres i henhold til varslingsfristen den 27. mai for personkunder. Beste sparerente blir 3,30 prosent for Boligsparing for Unge (BSU).

For bedriftskunder endres innskuddsrentene 10. april, også dette i henhold til varslingsfrist.

Regioner

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har om lag 354.000 kunder, 1.127 årsverk, 37 kontorer og en forretningskapital på 178 milliarder kroner.