Vi fornyer hovedsponsoravtalen med langrennslandslaget

Pressemelding   •   jan 15, 2018 11:45 CET

Richard Heiberg, styremedlem i SpareBank 1-alliansen og konsernsjef i SpareBank 1 Østlandet, skipresident Erik Røste ( i midten) og paralympisk utøver Birgit Skarstein signerte avtalen under NM på Gåsbu i helga. FOTO: Lise Åserud / NTB scanpix

SpareBank 1 forlenger samarbeidet med Norges Skiforbund Langrenn i minst to år til. Ekstra gledelig er det at også paralympiske landslagsutøvere får et grunnstipend på samme nivå som funksjonsfriske med den nye avtalen.Initiativ rettet mot barn og breddeidrett står også sentralt.

Med 14 regionale banker og SpareBank 1 Forsikring i ryggen har Skiforbundet en samarbeidspartner som ønsker å utvikle langrennssporten i hele Norge. Avtalen har en økonomisk verdi på 15 millioner kroner per år og trer i kraft 1. mai. Avtalen har en varighet på to år. SpareBank 1 ble hovedsamarbeidspartner til langrennslandslaget i mai 2015.

Sammenfaller med vår strategi

Med over 800 lokale sponsorater er SpareBank 1-alliansen Norges største breddesponsor. Den nye avtalen har som formål å videreføre arbeidet med å forene bredde og topp.

- Langrenn er en folkesport og sammenfaller med vår strategi om å være lokalbanken for folk flest. Vi ønsker å være med på å bygge robuste lag, sette høye mål, og heie frem lag på alle nivåer - enten det dreier seg om barna, familien eller landslaget, sier styremedlem Richard Heiberg i SpareBank 1-alliansen.

- Vi er stolte av alt vi har fått til sammen med Skiforbundet og landslaget siden vi ble hovedsamarbeidspartner. Derfor gleder vi oss over å få bidra til norsk langrenn også i årene som kommer, nasjonalt så vel som lokalt, sier Richard Heiberg.

Nå med grunnstipend til paralympiske utøvere

Som hovedsponsor finansierer SpareBank 1 langrennslandslagsutøvernes grunnstipend. Dette er likt for alle utøverne uavhengig kjønn, alder og prestasjoner. Nytt i avtalen er at også paralympiske landslagsutøvere får samme grunnstipend som funksjonsfriske.

- Dette har vært viktig for oss i forhandlingene med Skiforbundet. Vi er opptatt av at alle utøverne skal bli likt verdsatt, uavhengig av funksjonsevne, sier Richard Heiberg.

Også «Byttehelgen» og «Utetimen» vil utvides og videreutvikles

Et av de viktigste samarbeidsprosjektene er Byttehelgen. Dette gjenbruksprosjektet vil bli utvidet i den nye avtaleperioden, slik at enda flere barn og unge får tilgang til rimelig, brukt skiutstyr for å komme seg ut i skisporet.

Et annet samarbeidsprosjekt for skoler og idrettslag er aktivitetspakken Utetimen, som både skolene, idrettslagene og bankene kan bestille og bruke lokalt for å kombinere skilek med undervisning i økonomiforståelse og trafikksikkerhet.

Se vidoe

SpareBank 1 Østlandet er Norges fjerde største sparebank og har hovedsete i Hamar. Banken har bortimot 290.000 kunder, 1.150 medarbeidere, 38 kontorer og en forretningskapital på 145 milliarder kroner.