ABB velger innskuddspensjon fra SpareBank 1

ABB velger innskuddspensjon fra SpareBank 1

Teknologibedriften ABB har valgt SpareBank 1 Forsikring til å levere innskuddspensjon til sine 2300 ansatte i Norge. Avtalen er SpareBank 1s største noensinne.

Forsikringsselskapet har tronet på toppen av alle avkastningsstatistikker i pensjonsmarkedet de 10 siste årene, både for faktisk og risikojustert avkastning.

– Valget falt på SpareBank 1 Forsikring etter en grundig gjennomgang av mange tilbud, sier Frode Onarheim, direktør for pensjon og forsikring i ABB.
– Et godt forvaltningskonsept, der det kun benyttes eksterne fond, samt at SpareBank 1 Forsikring leverte et helhetlig tilbud som møter de krav og forventinger vi stiller til vår fremtidige innskuddsleverandør, var viktige elementer i vår beslutning, sier Onarheim. Avtalen vil gjelde fra 1. oktober 2016.

Største pensjonskunde noensinne
ABB blir SpareBank 1s største tjenestepensjonskunde målt i antall ansatte. Årlig innskudd (sparepremie) utgjør i størrelsesorden ca. 80 millioner kroner.

– Det er stor stas når en så betydelig teknologibedrift velger SpareBank 1 som leverandør av sin innskuddspensjon. Dette bekrefter at vi er sterke på forvaltningsområdet, og at vi er konkurransedyktige også i dette segmentet av tjenestepensjonsmarkedet, sier administrerende direktør Turid Grotmoll i SpareBank 1 Forsikring.

Viser muskler
Innskuddspensjon et viktig satsingsområde for SpareBank 1 Forsikring, og selskapet har ambisjon om å øke volumet de neste årene.

– Med ABB-avtalen på plass har vi vist at vi er attraktive for bedrifter av en betydelig størrelse. Avtalen er viktig for oss både forretningsmessig og i vår utfordrerrolle innenfor salg av innskuddspensjon. Vi takker for tilliten og vil gjøre vårt beste for å levere enda bedre enn forventet, sier Grotmoll.

– Vi ser fram til å samarbeide med SpareBank 1 og det gode teamet de har satt sammen for å lose ABB inn i innskuddsmarkedet, avslutter Frode Onarheim.