Nordmenn forventer rask helseutredning

Nordmenn forventer rask helseutredning

Åtte av ti nordmenn mener det er uakseptabelt å vente mer enn to uker på undersøkelse eller utredning ved mistanke om sykdom. Like mange mener det er for lange ventetider i helsevesenet.

Det viser en fersk landsdekkende undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for SpareBank 1.

– Har vi mistanke om sykdom, ligger det dypt forankret i de fleste av oss at vi raskt ønsker å få svar på hva som kan være galt. Her er det ingen forskjell på kvinner og menn. Derimot ser vi at de med høyere utdanning aksepterer lengre ventetid, sier Nils Tore Nilsen, leder for personmarkedet i SpareBank 1 Forsikring.

Googler egen sykdom
Undersøkelsen viser også at nordmenn er ivrige til å søke opp informasjon om egen sykdom, symptomer eller behandling på internett. Tre av fire oppgir å ha googlet egen sykdom.

– Den viktigste grunnen er at de ønsker å finne ut av mer om sykdommen eller symptomene på egenhånd. Over halvparten sier at de vil finne ut om det er nødvendig å oppsøke lege, eller at de ønsker å være forberedt før legebesøk, sier Nilsen. Flere kvinner enn menn søker sykdomsinformasjon på nett.

For lange ventetider
Åtte av ti mener også det er for lange ventetider i helsevesenet. Kvinner er mer misfornøyd enn menn. Det er også regionale forskjeller. Mens 67 prosent av innbyggerne i Nord-Trøndelag mener at ventetidene er for lange, er tilsvarende andeler i Østfold og Nordland hele 90 og 92 prosent.

Seks av ti spurte i undersøkelsen opplyser at de selv eller noen de kjenner har opplevd uakseptabel lang ventetid i helsevesenet. Ifølge ventelistestatistikken fra Helsedirektoratet var gjennomsnittlig ventetid ved offentlige sykehus i august 66 dager.

Etterspør behandlingsforsikring
Antallet nordmenn med behandlingsforsikring har økt betraktelig de senere årene. Nesten en halv million nordmenn har i dag slik forsikring. De fleste av disse har det som et ansattgode gjennom arbeidsgiveren sin. Rundt 43.000 har forsikringen privat.

SpareBank 1 har tilbudt behandlingsforsikring i bedriftsmarkedet i flere år, og lanserer nå tilsvarende for privatpersoner.

– Vi merker økt etterspørsel etter behandlingsforsikring fra privatpersoner. Det at ventetidene i helsevesenet oppleves som lange, kan være noe av forklaringen til dette. En annen årsak kan være at folk ønsker å ha en fast kontaktperson som følger dem gjennom sykdomsforløpet. Det kan være strevsomt å finne frem i systemet og ordne alt praktisk når man ikke er frisk, sier Nilsen.

Ifølge undersøkelsen mener ni av ti at det er en fordel med en fast kontaktperson å forholde seg til gjennom sykdomsforløpet. Andelen øker med alderen.

SpareBank 1 Gruppen AS er et forsikringsdominert finanskonsern og morselskap til flere datterselskaper som alle utvikler og leverer produkter til SpareBank 1-alliansens banker rundt om i landet. Enkelte av datterselskapene leverer også produkter til LOs forbund og forbundsmedlemmer gjennom fordelsprogrammet LOfavør.