Tror du forsikringen din dekker skaden?

Tror du forsikringen din dekker skaden?

Stadig flere ønsker å leie ut egen bolig eller hytte for en helg eller ferieuke. Men mange tenker ikke på at vanlig innboforsikring ikke dekker tyveri eller hærverk ved korttidsutleie. Nå er døgnforsikringen her.

– Vi får jevnlig forespørsler fra kunder som har opplevd tyveri eller skade på innbo etter å ha leid ut boligen sin for noen dager, og som de da ikke har dekning for i sin ordinære forsikring. Dette er det mange som ikke er klar over, sier Turid Grotmoll, administrerende direktør i SpareBank 1 Forsikring.

– Vi forventer at kortidsutleie av egen bolig eller hytte vil vokse kraftig fremover. Derfor vil vi nå tilby døgnforsikring for å sikre at kundene får riktig dekning ved slik utleie. Denne forsikringen kan kjøpes av alle, uavhengig av hvor de har sine andre forsikringer, sier Grotmoll.

Forsikringen kan kjøpes i mobilbetalingsappen mCASH. Den har ingen egenandel og koster kun 30 kroner per døgn.

Klikk her for å kjøpe forsikringen i mCASH

Klikk her for å lese mer om Døgnforsikring bolig

Kortidsutleie øker
Økt digitalisering av produkter og tjenester skaper endring i kundeadferd og kundens behov for forsikring og tjenester. Et resultat av digitaliseringen og nye måter å tenke på, er at privat utleie av leilighet, hytte, hus, bil, båt og annet øker, enten via Finn.no, Airbnb eller lignende tjenester. Stadig flere får øynene opp for at korttidsutleie kan være en kjærkommen ekstrainntekt.

For eksempel viser tall fra Finn.no en betydelig økning i trafikken på feriehus- og hytter. Så langt i år er økningen på hele 40 prosent. I forhold til i fjor er trafikkøkningen de siste tre ukene på 17 prosent.

Tyveri den største faren
– Undersøkelser vi har gjort viser at utleierne bekymrer seg for skadeverk som at dusjspeil knuser eller at de får parketten ødelagt. Men det er tyveri som utgjør den største faren ved å leie ut, påpeker Grotmoll. De fleste er fornuftige og tar forholdsregler for å unngå tyveri, og låser gjerne inn verdisaker som PC, iPad, pass og smykker. Men større verdisaker som TV og møbler settes ikke bort.

– En ordinær innboforsikring dekker ikke tyveri når boligen leies ut. Samtidig dekkes hærverk på innbo og bygning i varierende grad av de ulike forsikringsselskapene. Her er det store forskjeller, egenandelen er vanligvis høy, og det er vanskelig for kundene å finne ut hva de er og ikke er dekket for ved døgnbasert utleie, sier Grotmoll.

Ingen egenandel
«Døgnforsikring bolig» har ingen egenandel, og dekker tyveri og hærverk inntil 100 000 kroner. Forsikringen er et uavhengig tilleggsprodukt til ordinær innbo- og bygningsforsikring, og erstatter ikke disse.

Fakta om «Døgnforsikring bolig»

• Skreddersydd for døgnbasert utleie av egen bolig
  • Dekker skade som er forårsaket av den som leier boligen. Dette gjelder både tyveri og fysisk skade, inkludert hærverk
  • Dekker skade på den utleide boligen med tilhørende uteareale
    – Tyveri av innbo, inntil 100 000 kroner
    – Hærverk på innbo og bygning, inntil 100 000 kroner
    – Ingen egenandel
    – Skader under 500 kroner dekkes ikke
    – Verdisaker som penger, smykker og annet edelt metall dekkes ikke
  • Forsikringen er et uavhengig tilleggsprodukt til, og erstatter ikke, ordinær innbo- og bygningsforsikring
  • Pris 30 kroner per døgn
  • Forsikringen kan kjøpes av alle, uavhengig av hvor de har sine andre forsikringer
  • Forsikringen kjøpes i mobilbetalingsappen mCASH

Vil du se løsningen, skann koden!

QR-delingsforsikring-bolig