Norges Dykkeforbund får 9 millioner kroner til å fjerne søppel under vann og verne om det marine miljøet. Dette er en videreføring av dykkernes ryddeaksjon som tidligere har fått 6 millioner kroner. (Foto: Norges Dykkeforbund)

Fem tiltak får pengestøtte

Styret i Sparebankstiftelsen DNB har tildelt i overkant av 21 millioner kroner til fem allmennyttige tiltak i sin siste nasjonale tildelingsrunde.

Hittil i år har stiftelsen tildelt om lag 206 millioner kroner til samfunnsnyttige tiltak.

Følgende nasjonale prosjekter ble tildelt midler:

Dykkernes ryddeaksjon

Norges Dykkeforbund får 9 millioner kroner over en treårsperiode til å fjerne søppel under vann og verne om det marine miljøet. Dette er en videreføring av dykkernes ryddeaksjon som tidligere har fått 6 millioner kroner. Midlene brukes til å kjøpe inn utstyr for å rydde og heve søppel, bygge kunnskap om rydding og marin forsøpling, og gjennomføring av ryddedugnader over hele landet.

Steinhage i Botanisk hage

Naturhistorisk museum får 5 millioner kroner til å anlegge en steinhage i Botanisk hage på Tøyen i Oslo. Museet vil på denne måten formidle vårt geologiske naturgrunnlag. Sparebankstiftelsen DNB har tidligere bidratt med 600.000 kroner til etablering av en vikinghage og 3 millioner kroner til innkjøp av fossiler til Naturhistorisk museum.

Naturfaglig inspirasjon for lærere og elever

Tycho Brahe Instituttet får 4,5 millioner kroner til undervisningsopplegg og klasseutstyr. Over to år skal det gjennomføres inspirasjonskurs for naturfaglærere i regi av Solobservatoriet på Harestua. Videre skal det utvikles klassesett med utstyr som lærerne tar med tilbake til skolen, og som blir tilpasset lokale geologiske forhold.

Økt aktivitet i utendørs treningsparker

Foreningen For Egenorganisert Idrett får i overkant av 2,3 millioner kroner til å spre informasjon om og inspirere til bruk av de rundt 800 gratis utendørs treningsparkene som finnes i Norge. Det skal utvikles en digital løsning med oversikt over parktilbudene og instruksjonsfilmer for de ulike apparatene. Målet er å skape mer aktivitet.

Rydd et kulturminne

Norsk Kulturarv får 800 000 kroner til "Rydd et kulturminne". Dette er en landsdekkende aksjon, som har pågått siden 2004, der barne- og ungdomsgrupper blir kjent med og tilgjengeliggjør kulturminner i lokalmiljøet. Norsk Kulturarv har tidligere fått til sammen 4,9 millioner kroner til "Rydd et kulturminne".

Sparebankstiftelsen DNB er en pengeutdelende stiftelse som gir bidrag til allmennyttige formål.

Stiftelsen eier 8,4 prosent av aksjene i DNB, og det er utbyttet fra disse aksjene som brukes til ulike samfunnsnyttige prosjekter.

«Vi utløser gode krefter» er stiftelsens visjon. Stiftelsen støtter prosjekter som bidrar til engasjement, deltakelse og tilhørighet for barn og unge.