Teaterfestival på Østensjø er både lokal møteplass og kulturarena

Teaterfestival på Østensjø er både lokal møteplass og kulturarena

Foreldre og barn i Østensjø barne- og ungdomsteater i Oslo jobber i fellesskap for å skape en årlig teaterfestival, som både har kulturell og sosial verdi for lokalmiljøet. Denne uka spiller de for fulle hus i Bøler kirke.

- Det er veldig positivt med et slikt miljø lokalt. Vi blir godt kjent med hverandre og voksne og barn skaper noe sammen. Teateret er også velkjent i nærmiljøet og fungerer både som en lokal møteplass og som en kulturarena, sier Sigrid E. Strand Knudsen, styreleder i teatergruppa.

Østensjø barne- og ungdomsteater (ØBUT) er frittstående og foreldredrevet. Teaterlaget har eksistert siden 1994 i Østensjø bydel i Oslo. Medlemmene i laget er i alderen fra 8 til 16 år og går på forskjellige skoler i nærområdet. De deltar i en ungdomsgruppe og en barnegruppe med henholdsvis 24 og 26 elever.

Denne uka arrangerer ØBUT sin årlige teaterfestival med til sammen åtte forestillinger, der du kan oppleve én oppsetning av barnegruppa og én av ungdomsgruppa.

- Det er gøy å få utfordringer, og så er det gøy å stå på scenen og vise frem noe man har laget selv. Det er morsomt å få respons fra publikum, de klapper og ler. Det gir så bra energi, sier Andrine Dyblie Erdal, 15 år.

Hun spiller apekongen Loui i Jungelboken, som er årets forestilling for ungdomsgruppa. De yngste spiller Balladen om Robin Hood og Richard Løvehjerte. Det er fortsatt noen forestillinger igjen av teaterfestivalen. Se: http://www.obut.no/

Alle øvinger og forestillinger foregår i Bøler kirke, og scenografien er felles for begge forestillingene.

Stolt bidragsyter

I år kunne teaterfestivalen skilte med bedre lys og lydutstyr, etter at Sparebankstiftelsen DNB bidro med 120.000 kroner.

– Vi bidrar fordi teatergruppa er en flott arena der barn og unge både får utfolde seg kunstnerisk og får et sosialt miljø på tvers av alder og skoletilhørighet. Dessuten er det et samlingspunkt for nærmiljøet som bidrar til økt lokalt fellesskap, sier Sissel Karlsen, gavesjef i Sparebankstiftelsen DNB.

Stor frivillig innsats

Teaterfestivalene mobiliserer enorm dugnadsinnsats blant foreldrene. Det er mye som skal forberedes og rigges.

- Alle gode ferdigheter og krefter må med. Vi har fire arbeidsgrupper i sving: styret, scenografi, kostyme og kafé/ PR. Vi er også svært takknemlig for at Bøler kirke velvillig legger til rette for teatrets aktiviteter, sier styrelederen. Hun har selv to barn som er med i teateret.

Innsatsen har gitt resultater. De siste årene har det vært økning både i etterspørselen etter å være med i teatret og i publikumstilstrømmingen. Miljøet er svært godt, og av de som begynner er det svært få som slutter før de må, etter tiende klasse.

- Når de først har begynt, så er de med så lenge de har mulighet. I de tre årene jeg har sittet i styret, har jeg kun opplevd at tre har sluttet før de går ut av grunnskolen. I år har vi hele ti avgangselever, så jeg regner med at det blir tårevått etter deres siste forestilling på lørdag, sier Knudsen.

Andrine Dyblie Erdal er en av dem som er litt lei seg for at hun snart er for gammel til å spille i ØBUT. Hun har vært med i teateret i åtte år, og til sommeren er hun ferdig med tiende klasse.

- Jeg synes det er veldig trivelig å være her. Folk er så snille, greie og morsomme. Det er ikke så mye aldersgrupperinger – alle er sammen, sier hun.

Marte Hilleren Hagen er enig. – Og så er det gøy å møte folk som bor i nærmiljøet, men som ikke går på samme skole. Da får man venner fra forskjellige steder.

Barna påvirker det ferdige resultatet

I ØBUT er barna involvert i produksjonen og er med og utvikler rollene.

– Handlingen ligger i bunnen, så bygger vi ut med innspill fra ungene. De eldste har også fått opplæring i teatersminke og sminker både hverandre og skuespillerne i barnegruppa før forestillingene, sier styreleder Sigrid E. Strand Knudsen.

- Og hvordan gikk premieren?

- Kjempebra! Vi hadde masse energi. Men jeg glemte det jeg skulle si, men så kom jeg på det, sier Nora Dyrdal Ellingsen, som spiller Bagheera.

– Det var ingen som merka det da, sier skuespillerkompisene.

- Det som har vært litt vanskelig har vært dansene – det har vært mye koreografi. Og å synge mens du danser er ikke alltid like greit. Men vi har hatt god tid til å lære. Vi har øvd siden etter sommeren. Dugnadshelger og øvingssamlinger, sier Magnus Hoddevik, som har rollen som Tabaqui.

Se også

Det er fortsatt noen forestillinger igjen av teaterfestivalen. Få med deg forestillingen Jungelboken på fredag 20.03. kl 18.00 og lørdag 21.03. kl. 16.00 i Bøler kirke.

Forestillingen Balladen om ROBIN HOOD og Richard Løvehjerte spilles lørdag 21.03. kl 12.00.

Se: http://www.obut.no/

Sparebankstiftelsen DNB er en pengeutdelende stiftelse som gir bidrag til allmennyttige formål.

Stiftelsen eier 8,4 prosent av aksjene i DNB, og det er utbyttet fra disse aksjene som brukes til ulike samfunnsnyttige prosjekter.

«Vi utløser gode krefter» er stiftelsens visjon. Stiftelsen støtter prosjekter som bidrar til engasjement, deltakelse og tilhørighet for barn og unge.