Det nye styret holdt sitt første styremøte i går. Fra venstre: Kjetil Tredal Thorsen, Randi Eek Thorsen, Marit Paasche, Ottar Ertzeid, Gunnar Danbolt og Ingrid Lorentzen.

Pressemelding -

Ingrid Lorentzen valgt inn i styret for kunstsamlingen til Sparebankstiftelsen DNB

Sparebankstiftelsen DNB investerer i kunst til norske museer gjennom datterselskapet Dextra Artes. Nylig ble Ingrid Lorentzen, ballettsjef ved Den norske Opera & Ballett valgt som nytt styremedlem i selskapet og Randi Eek Thorsen, styreleder i Sparebankstiftelsen DNB, er valgt som ny styreleder.

Styret i Dextra Artes AS består dermed av følgende medlemmer, for perioden 2016-2018:

• Randi Eek Thorsen, styreleder
  • Ottar Ertzeid, nestleder
  • Gunnar Danbolt
  • Kjetil Tredal Thorsen
  • Marit Paasche
  • Ingrid Lorentzen

Gjennom datterselskapet Dextra Artes bidrar Sparebankstiftelsen DNB til å utfylle norske museers samlinger, ved å kjøpe norsk og internasjonal kunst som museene selv ikke har økonomisk rom for. Alle kunstverk som kjøpes inn lånes ut til museer på langsiktige avtaler.

Siden opprettelsen er det kjøpt kunst for til sammen i underkant av 900 millioner kroner. I 2015 ble det kjøpt kunst for i underkant av 100 millioner kroner til norske museer.

- Som styreleder i Sparebankstiftelsen DNB har jeg med tilfredshet fulgt arbeidet i vårt datterselskap Dextra Artes. Nå ser jeg fram til å jobbe mer direkte sammen med administrasjonen og et særdeles kompetent styre i utviklingen av denne stadig viktigere kunstsamlingen, sier Randi Eek Thorsen, styreleder i Sparebankstiftelsen DNB og datterselskapet Dextra Artes.

Nikolai Astrup-samlingen

Den første investeringen var høsten 2005, da det ble kjøpt en større samling verk av Nikolai Astrup (1880-1928). Samlingen har til vanlig tilhold på KODE Kunstmuseene i Bergen.

De siste sju årene har stiftelsen gjort en målrettet innsats for å gjøre Nikolai Astrups kunst mer kjent internasjonalt. Våren 2016 høstet han stor anerkjennelse i London på Dulwich Picture Gallery. Utstillingen skal også vises i Emden i Tyskland, men først vises den på Henie Onstad Kunstsenter i Bærum.

Utfyller museenes samlinger

Etter kjøpet av Nikolai Astrup-samlingen er det gjort vesentlig kunstkjøp til norske museer. I samlingen finnes verk av tyske ekspresjonister (Max Pechstein, August Macke, Ernst Ludwig Kirchner med flere) som inngår i Nasjonalmuseets faste samling og Andy Warhols Munch adopsjoner som er deponert på Haugar Vestfold Kunstmuseum.

Videre har Sparebankstiftelsen DNB kjøpt en rekke arbeider av Kurt Schwitters (1880–1948) som er permanent utlånt til Henie Onstad Kunstsenter. Schwitters bodde og arbeidet i Norge fra 1937 til 1940 – etter å ha flyktet fra Tyskland. Til tross for hans norske tilknytning, har kun et par av Schwitters arbeider tidligere vært offentlig tilgjengelige i Norge. På kort tid har samlingen vokst til å bli den største samlingen utenfor Tyskland. I fjor åpnet Henie Onstad Kunstsenter en ny permanent Schwitters-utstilling, med bidrag fra Sparebankstiftelsen DNB.

Kunstsamlingen videreutvikles med fokus på:

1.Internasjonale kunstnere med særlig betydning for norsk kunst

2. Vesentlige norske og internasjonale kunstnere som er underrepresentert i norske museer, og som museene ikke selv makter å anskaffe

3.Viktige enkeltarbeider av norske kunstnere fra 1800-og 1900-tallet

Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse med et todelt formål: å ivareta sparebanktradisjonen med å gi gaver til allmenn nytte, og å være langsiktig eier i DNB. Utbyttet fra eierandelen på knapt 10 prosent i DNB finansierer stiftelsens samfunnsnyttige innsats.

Sparebankstiftelsen DNB ble opprettet av Gjensidige NOR Sparebank i 2002, og har siden starten tildelt nærmere 3 milliarder kroner til allmennyttige formål.

Sparebankstiftelsen DNB er den klart største av Norges 30 sparebankstiftelser, og har som sitt kjerneområde fylkene Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark og Oppland, samt kommunen Ringsaker i Hedmark. Støtte til lokale prosjekter gis innenfor dette området.

Videre gir stiftelsen støtte til nasjonale prosjekter og organisasjoner, bidrar med kunst til norske museer, og med strykeinstrumenter til ledende norske musikere. Stiftelsen driver også kulturhuset Sentralen i gamle Christiania Sparebank i Øvre Slottsgate 3.

«Vi utløser gode krefter» er Sparebankstiftelsen DNBs visjon. Stiftelsen ønsker å bidra til et samfunn med flere aktive og ansvarsbevisste mennesker, og støtter særlig prosjekter som skaper engasjement, involverer frivillige og som gir et positivt bidrag til barn og unge.

Anders Bjørnsen

Leder, Kunst og kultur +47 90 14 08 61