Begrunnelsene til Sponsor- og Eventprisen

- Nå er juryens begrunnelser for de 45 nominerte ført i pennen. Du kan lese dem her, forteller Hege Mauroy daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen.

- Det er en formidabel formulerings- og skrivejobb juryen leverer. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Det fortjener hver eneste nominert, sier Mauroy.

Blant de nominerte kåres ti vinnere på Sponsor- og Eventprisen, onsdag 6. februar på Thon Hotel Storo: Klikk HER for å lese mer.

De nominerte og begrunnelsene, i tilfeldig rekkefølge:

ÅRETS SPONSOROBJEKT

• Oslo Sommertid / Atomic Soul, Ekko Agency, OBOS og JCP Event
    - for "Oslo Sommertid"

Bygget over samme lest som British Summertime i Londons Hyde Park, har Oslo Sommertid evnet å lage det største arrangementet på norsk jord. 55.000 svette og lykkelige publikummere fikk med seg Eminem, OnklP og Klovner i Kamp på Voldsløkka i sommer, og dette lille eventyret har blitt en braksuksess på to år. Også for partnerne har Oslo Sommertid utviklet seg til å bli noe helt unikt, med kreative løsninger og spennende muligheter til å aktivere sponsoratene. Konseptet og målgruppene vil variere fra år til år, noe som gir store muligheter for et bredt utvalg av annonsører og partnere. Hele 92% av de som deltok på "Oslo Sommertid" hadde fått med seg at OBOS var sponsor. Sponsor Insight har aldri før sett en slik høy poengsum på uhjulpen sponsorkjennskap i målingene. Det blir svært spennende å følge Oslo Sommertid. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Sponsorobjekt.

• Den Norske Opera & Ballett
    - for "Helhetlig samarbeid med partnere"

I flere år har DNO&B ifølge Sponsor Insight vært det klart største sponsorobjektet innen kulturfeltet og institusjonen jobber tett med ulike kommersielle samarbeidspartnere for å utvikle gode og langsiktige relasjoner som gir verdi for alle involverte parter og publikum. Nye eventaktiviteter som live-overføring av Svanesjøen på operataket, skoleforestillinger og rabatterte billetter fra partnere gir merverdi for institusjonen og bidrar til å åpne opp og gjøre opera og ballett mer tilgjengelig for et bredere publikum. Også i sosiale medier oppnår DNO&B stor synlighet og respons, noe som underbygger inntrykket av at samarbeidspartnere og DNO&B skaper opplevelser sammen. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Sponsorobjekt.

• Toppfotball Kvinner
    - for "Kvinnefotball på dagsorden - med nye sponsorer"

I alle år har fotballkvinnene vært i skyggen av herrene. Sportslig og kommersielt. Så kom 2017 og 2018, og siden da har Toppfotball Kvinner ikke sett seg tilbake. Ved å ta eierskap til egne rettigheter og inngåelse av strategiske partnerskap har "Kvinnefotball på dagsorden - med nye sponsorer" tatt et stort skritt for å skape like muligheter for jenter og gutter i fotballen, styrke rammebetingelser og å øke interessen for kvinnefotballen.
Toppfotball Kvinner har på kort tid, med små ressurser men kloke hoder, økt sponsoromsetningen fra NOK 40.000 til NOK 21.000.000 i 2018, og satt likestilling på dagsorden i media. Juryen mener dette ikke er en dag for tidlig, og håper prosjektet gjennom klubbene kan bidra til at flere Ada Hegerberg´er finner veien fra løkka i hjembygda til et nasjonalt og internasjonalt publikum på lik linje med gutta. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Sponsorobjekt.

• Bislettalliansen "
    - for "Oslo Bislett Games"

Noen arrangører går foran og tar klimaansvar. Noen mer enn andre. Bislettalliansen gjennomførte i 2018 verdens mest bærekraftige friidrettsarrangement, "Oslo Bislett Games". Det er en stor og viktig prestasjon, og en samstemt jury er svært begeistret for både viljen til å ta nødvendige grønne grep og resultatene som alliansen og næringslivspartnere oppnådde, for hør bare: klimagassutslippene ble redusert med 39% gjennom blant annet grønne transportløsninger, første arrangør i Norge som har oppfylt kravene for den nye ISO- standarden for bærekraftige arrangement, utsolgt for første gang siden 2013 og allerede utsolgt for sponsorater for 2019. Vi gleder oss til fortsettelsen. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Sponsorobjekt.

ÅRETS SPONSORKAMPANJE

• Telenor, Norges Skiforbund og Norges Idrettsforbund
    - for "Vinner Norge, vinner du!"

OL og Paralympics i Pyeongchang 2018. De norske alpinistene Mowinckel, Lund Svindal, Jansrud, Kristoffersen og Pedersen sanker edelt metall i bøtter og spann. Telenor ønsket å benytte vintersportsfesten til å la nye og eksisterende kunder bli bedre kjent med både alpint- sponsoratet og appen "Mitt Telenor", og lanserer kampanjen "Vinner Norge, vinner du!": For hver norske medalje i de alpine grenene, vinner kundene 1GB gratis data som de selv må inn i appen for å aktivere. Det ble all time high for utøverne med 9 medaljer og resultater som overgikk alle forventninger hos Telenor, med 2.573.672 GB lastet ned i løpet av kampanjeperioden. Juryen er begeistret for den nominerte sin evne til å bruke muligheten til være synlig i de fleste relevante kanaler parallelt med arrangementene. 40% av befolkningen kjenner kampanjen og antall nedlastinger av appen økte med 7%. "En av de rimeligste og mest vellykkede kampanjene noen gang" sier Telenor. Med "Vinner Norge, Vinner du!" ser det ut til at alle er litt vinnere. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Sponsorkampanje.

• Coop Norge og Røde Kors
    - for "Coop- dugnaden"

Ved siden av skolen, er idretten den viktigste felleskaps- og inkluderingsarenaen for barn og unge. Dessverre vokser over 100 000 barn og unge opp i husstander med svak økonomi, og deltar i mindre grad i organisert idrett enn andre. Kostnadene ved å delta er for mange familier såpass høye at de må prioritere det bort. Våren 2018 startet Coop, i samarbeid med Røde Kors, Coop-dugnaden, et prosjekt som gir barn i familier med lav inntekt muligheten til å delta i organisert idrett, finansiert av Coops serie Änglamark. Barn som deltar på Røde Kors sitt ferietilbud til barn fra familier med svak økonomi, "Ferie for alle", mottar en verdikupong som kan benyttes i en valgfri idrettsforening. Juryen er imponert over tiltaket som treffer godt for de som trenger det mest. Over 2200 barn har allerede fått tilbudet. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Sponsorkampanje.

• JCP Nordic, Ekko Agency og OBOS
    - for "OBOS24"

Å lage gode minnerike opplevelser for små og store er noe de nominerte utvilsomt klarer. I løpet av en liten time forvandles et lite nabolag til en festivalarena og lyden av barn byttes ut med noen av landets heteste hitmakere. Selfie-køen er lang av gira unger og glisende foreldre. OBOS24 er i gang og i løpet av et døgn får tusenvis av Osloborgere besøk av verdens første ekte 24- timers festival. Gjennom et døgn dundrer musikken på et vilkårlig nachspiel, en kebabsjappe og i en leilighet på St. Hanshaugen. Det oppleves nært og rått. Ikke alle kunne delta fysisk på pop-up festivaler. Derfor ble det også arrangerte Norges lengste Facebook Live-sending på OBOS sin Facebook-side. De nominerte imponerer med sin kreative idé, resultater og viljen til å skape gode opplevelsene. Juryen gratulerer med nominasjon til Årets Sponsorkampanje.

• Equinor Morgendagens Helter
    - for "Koding er gøy"

Equinor er avhengig av de kloke hodene som skal skape fremtidens energiløsninger og noen av samfunnets største utfordringer. Hva er vel da bedre enn å øke interessen for realfag gjennom koding? Sammen med seks vitensentre arrangerte Equinor kodedager for barn i alderen 6-12 år, under konseptet Morgendagens Helter. Gjennom kodespill for barn og foreldre i kommunikasjonsarbeidet, beviste de for alvor at koding faktisk er gøy. Deltakere strømmet til vitensentrene, deriblant vitensenteret i Bergen som opplevde en økning i besøk på 490%. Juryen applauderer initiativet til Equinor som har en viktig samfunnsmessig betydning, og er godt forankret i strategien. Gratulerer med nominasjon for Årets Sponsorkampanje.

• OBOS og Norsk Toppfotball
    - for " Årets fotballmamma"

Finnes det noe finere og viktigere enn fotballmammaer? OBOS og Norsk Toppfotball ønsket å sette pris på noen av de viktige støttespillerne til nærmere 300.000 barn og unge som spiller fotball. Gjennom klubbene i OBOS- ligaen ble det stemt frem 16 fotballmammaer som hver vant penger til sin klubb, hvorav en av disse ble stemt frem som Årets fotballmamma. Juryen applauderer hvordan OBOS har knyttet prosjektet til klubbene og samtidig klarer å gi en solid klapp på skuldra og oppmerksomhet til både klubbene, og noen av dem som står på sidelinja og heier, steker vafler, bærer vann, trøster og klemmer, og med engasjement og dugnadsånd bidrar til breddefotballen. Kampanjen synliggjør OBOS sitt engasjement for gode bo- og oppvekstmiljøer og sørget for, på en elegant måte, å komme i dialog med den viktigste målgruppen for OBOS og klubbene i OBOS-ligaen; beslutningstagerne i familien. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Sponsorkampanje.

ÅRETS EKSTERNE EVENT

• Nobels Fredssenter, Øyafestivalen og JCP Nordic
    - for "Låta som forandret verden"

Fredsprisen og fredskonsert med noen av klodens største artister er muligens det folk flest forbinder med Nobels Fredssenter. Derimot inneholder fredssenteret svært mye annet som den nominerte ønsker å nå bredere ut med, spesielt mot en yngre målgruppe. Gjennom å strekke ut en hånd til musikkmiljøet og deres arenaer, har Nobels Fredssenter evnet å bygge en troverdig bro til målgruppen å formidle temaer historie, politikk og samfunn på målgruppens premisser gjennom programserien "Låta som forandret verden". Programleder Asbjørn Slettemark starter hver kveld med å gi publikum en musikkhistorisk introduksjon, før kveldens artist og Fredssenterets egen ekspert entrer scenen. Bakteppet for låta, hva den har gitt av oppmerksomhet til den aktuelle saken, og artistens forhold til låta diskuteres av et panel. Juryen faller pladask for samfunnsoppdraget i prosjektet og hvordan to ulike miljøer har skapt en helt ny møteplass. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Eksterne Event.

• Aftenposten Event
    - for "Omkampen"

Det finnes noen øyeblikk man aldri glemmer. Fordi man ikke klarer, eller fordi man ikke ønsker. Mirakelet i Marseilles, da Norge gruser Brasil i VM i 1998, er et slikt øyeblikk. Et øyeblikk vi aldri kommer til å slippe. 20 år etter samler Aftenposten Event gamle utrente helter til en episk omkamp på Ullevaal. Gigantene fra Brasil, gigantene fra Norge og et smekkfullt Ullevaal. Folkefesten resulterer i massiv mediedekning over lang tid i norske og internasjonale medier og er det mest sette programmet på TV samme uke. "Omkampen" åpner døren for nye kommersielle muligheter og inntektskilder som er helt nødvendig for å finansiere det mediehuset egentlig driver med til daglig; journalistikk. Juryen berømmer Aftenposten Event for vilje og mot til å gjennomføre et slikt ambisiøst og krevende arrangement. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Eksterne Event.

• JCP Nordic, Ekko Agency og OBOS
    - for "OBOS24"

Å lage gode minnerike opplevelser for små og store er noe de nominerte utvilsomt klarer. I løpet av en liten time forvandles et lite nabolag til en festivalarena og lyden av barn byttes ut med noen av landets heteste hitmakere. Selfie-køen er lang av gira unger og glisende foreldre. OBOS24 er i gang og i løpet av et døgn får tusenvis av Osloborgere besøk av verdens første ekte 24- timers festival. Gjennom et døgn dundrer musikken på et vilkårlig nachspiel, en kebabsjappe og i en leilighet på St. Hanshaugen. Det oppleves nært og rått. Ikke alle kunne delta fysisk på pop-up festivaler. Derfor ble det også arrangerte Norges lengste Facebook Live-sending på OBOS sin Facebook-side. De nominerte imponerer med sin kreative idé, resultater og viljen til å skape gode opplevelsene. Juryen gratulerer med nominasjon til Årets Eksterne Event.

• SpareBank 1 Østlandet, SpareBank 1 Forsikring og KITE kommunikasjon event
    - for "OL-Festen på Youngstorget"

Det er OL- tid. Youngstorget forvandlet til en vinterarena med akebakke, nypreppede skiløyper, curlingbane, hoppbakke og glade barn og voksne. Det serveres vafler og kakao fra en lavvo og storskjermer med direktesending fra OL i PyeongChang. 60.000 besøkte arrangementet og 8.000 barn fra barnehager, SFO og barneskoler. Sparebank 1- alliansen er og har vært en betydelig sponsor av vinteridrett gjennom flere år, og befester med dette sitt store engasjement får breddeidretten. Hva er vel da bedre enn å invitere folket til OL- fest? Juryen gleder seg over dette rause arrangementet som gir unger muligheten til lek og moro, og som sprer glede og varme i noen kalde vinteruker. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Eksterne Event.

• Just Cruzin Production, SMFB, Trigger, Mediacom og IKEA
    - for "La livet ditt innrede stua"

Nordmenn er verdensmestre i oppussing og svært opptatt av interiør og trender. Nettopp trender var noe IKEA ønsket å utfordre nordmenn på med "La livet ditt innrede stua". Fremfor å plukke sin stil fra en blogg eller interiørmagasin, ønsket IKEA å motivere nordmenn til å skape sin egen stil, ut fra hvem man er og hva slags behov man har. Gjennom å besøke vanlige nordmenn over hele landet dokumenterte fotograf Morten Krogvold hvordan vanlige folk har det hjemme. Resultatet ble til en utstilling på SALT, hvor målet var 8000 besøkende. Hele 20.000 besøkte arrangementet på SALT og er det største fysiske arrangementet til IKEA i Norge utenfor varehusene noensinne. Workshops, inspirasjonsfilmer, foodtrucks og foredrag er noe av det som stod på menyen til publikum. mens IKEA fikk vist fram både nyheter og samarbeidsprosjekter. Juryen stoler på sin egen smak og gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Eksterne Event.

ÅRETS PERLE

• Hennig-Olsen Is
    - for "Norge på langs med Jan"

Det er ikke bare å gå. I hvert fall ikke når turen er 280 mil lang og du nesten er blind. I 2017-2018 sponset Hennig-Olsen Is polfarer Astrid Furholt til Sydpolen. Et sentralt grep i sponsoraktiveringen var å motivere folk til å følge sine drømmer. Mekaniker Jan Henningsen ved Hennig-Olsen Is sin fabrikk i Kristiansand ble veldig motivert og engasjert av Astrids polferd, og bestemte seg for å gjennomføre sin egne drøm. Jan er nesten helt blind. Blindeforbundet ble kontaktet og ble valgt som sponsorobjekt fordi Jan ville vise for hele Norge at man ikke trenger å være 100% funksjonsfrisk for å realisere store drømmer. ”Norge på langs med Jan” ble lansert. Prosjektet skulle bygge samhold og stolthet intern i Hennig-Olsen Is, og samle inn mest mulig penger til Blindeforbundet. De ansatte ble invitert til å gå og samle skritt mens Jan gikk sørover, og jo mer de gikk, desto mer penger skulle Blindeforbundet få. De endte på 300.000 kroner. Juryen jubler for Jan og Hennig-Olsen Is og gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Perle.

• Gjensidige Forsikring
    - for "Plogging"

Gjensidige Forsikrings "Plogging" er et prosjekt som angriper utfordringer innen både klima og helse. Plastavfall har for alvor kommet på dagsorden, og nordmenn tror vi er mer fysisk aktive enn det vi faktisk er. Gjennom samarbeidet med Norges Friidrettsforbund lanserte Gjensidige appen "Plogger", en app som holder oversikt over treningsmengden, og mengden søppel man plukker mens man er ute og jogger. Altså plogging. Gjensidige inngikk en avtale med Oslo Maraton der formålet var økt oppmerksomhet rundt aktiviteten og benyttet muligheten den 15.september, som både var dagen for Oslo Marathon og «World Cleanup Day», og som gjennomføres i 150 land. Oslo Maraton fikk en ny distanse – 10 KM Plogging som ble fulltegnet. 120 deltakere plukket 1800 liter søppel. Juryen er imponert over evnen til å sy sammen teknologi, trender i samfunnet og egne verdier, til både å fortelle historien om seg selv, og til å gjøre noe nyttig for kloden. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Perle.

• UNICEF Norge og MedHum 2018
    for "#LaBarnVæreBarn"

MedHum er medisinstudentenes humanitære organisasjon som drives 100 prosent frivillig av fulltids legestudenter. Sammen med UNICEF ønsket de å sette fokus på syriske barns psykiske helse i en flyktningleir i Jordan, og lanserte en genserkampanje for å skape oppmerksomhet om MedHum- aksjonen i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Målet var å selge 100 gensere. Med kreativitet, et lite budsjett og et gigantisk engasjement, samt litt hjelp av kjente personligheter, gikk kampanjen #LaBarnVæreBarn" viralt, og endte opp med å selge hele 2000 gensere. Overskuddet ble til slutt over 400.000 kroner som gikk til å hjelpe noen av de aller mest sårbare, barn på flukt. Juryen gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Perle.

• Nobels Fredssenter, Øyafestivalen og JCP Nordic
    - for "Låta som forandret verden"

Fredsprisen og fredskonsert med noen av klodens største artister er muligens det folk flest forbinder med Nobels Fredssenter. Derimot inneholder fredssenteret svært mye annet som den nominerte ønsker å nå bredere ut med, spesielt mot en yngre målgruppe. Gjennom å strekke ut en hånd til musikkmiljøet og deres arenaer, har Nobels Fredssenter evnet å bygge en troverdig bro til målgruppen ved å formidle temaer som historie, politikk og samfunn på målgruppens premisser gjennom programserien "Låta som forandret verden". Programleder Asbjørn Slettemark starter hver kveld med å gi publikum en musikkhistorisk introduksjon, før kveldens artist og fredssenterets egen ekspert entrer scenen. Bakteppet for låta, hva den har gitt av oppmerksomhet til den aktuelle saken, og artistens forhold til låta diskuteres av et panel. Juryen faller pladask for samfunnsoppdraget i prosjektet og hvordan to ulike miljøer har skapt en helt ny møteplass. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Perle.

ÅRETS IDRETTSPONSOR

• Coop Norge
    - for "Ny sponsorstrategi"

Med 1,7 millioner eiere og over 28 000 ansatte er Coop en stor aktør i norsk næringsliv, og med dette følger et stort samfunnsansvar. I 2018 lanserte Coop en ny sponsorstrategi med et tydelig verdigrunnlag hvor stikkord som fellesskap, omdømme, sunnhet og vinnerkultur tar virksomheten ut til den brede befolkning, og bidrar til sponsoratene kommer flest mulig av medeiere og ansatte til gode. Satsing på lag- og breddeidrett, støtte til slunkne klubbkasser og vind i ryggen til foreldre, frivillige og ildsjeler, er bare noen av tiltakene som sømløst knytter sammen verdier og aktivering av sponsorater. Coop Norge har allerede økt kjennskap, økt omdømme og salg, og juryen er svært spente på fortsettelsen. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Idrettssponsor.

• TINE
    - for "Smart Idrettsmat®- sunnere mat på idrettsarrangementer sammen med TINEs idrettssponsorater"

Menyen på den gjengse idrettsarena eller barnebursdag i Norge inneholder en variasjon av vafler, is, brus, pølser og snop. Ikke spesielt sunt eller bra for aktive barn og voksne. Dette tar TINE tak i. Gjennom Smart Idrettsmat® tilbys det sunne og rabatterte alternativ gjennom TINE og Fjordland til landets idrettsklubber og organisasjoner. Samtidig har TINE utviklet to smarte og nyttige verktøy til landets ildsjeler; en SmartPlanlegger som bidrar til å holde orden i dugnadsvaktene og en SmartKalkulator som gjør at innkjøpene går som en lek i en travel hverdag. Juryen er svært begeistret for konseptet og berømmer måten TINE integrerer de øvrige sponsoratene og evner å opprette en helt ny salgskanal med stort potensial. Smart Idrettsmat® er rett og slett veldig imponerende. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Idrettssponsor.

• Dale of Norway
    - for "Idrettssponsor siden 1956"

Siden OL i Cortina i 1956 har Dale of Norway laget mesterskapsgensere til OL og VM og er med det muligens innehaver av landets lengste idrettssponsorat. Dale of Norway har i en mannsalder vært synonymt med klassisk vinteridrett som langrenn og alpint, men er en merkevare i endring og har i senere år våget å tenke nytt for å utvide nedslagsfeltet. Samarbeid i 2018 med X-Games er et svært godt eksempel, og i 2020 skal Dale of Norway for første gang lage mesterskapsgensere for sommer-OL, og har med det inngått sponsorat med de norske håndballgutta og håndballjentene. Den nominerte viser evne til å gripe muligheter og skape innovasjon. Juryen jubler. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Idrettssponsor.

• TINE og Norges Friidrettsforbund
    - for "TINEstafetten setter rekorder i jubileumsåret"

Å hvile på laurbærene er ikke noe disse nominerte kjenner til. For det er bare noen som ikke gir seg, som aldri står stille, og som evner å fornye seg. Utrolige 110 000 elever stilte til start på verdens største stafett, TINEstafetten. Tjuefem år etter at startskuddet gikk for første gang, er dette stadig et av vårens høydepunkt for barn- og unge i hele Norge. TINE og Norges Friidrettsforbund har med TINEstafetten gjennomført et utrolig stykke arbeid over flere år. Gjennom langsiktig og strategisk arbeid har de nominerte på en innovativ måte utviklet seg på deltakernes premisser, satt helse på dagsorden og evnet å skape svært høy og positiv synlighet i media gjennom blant annet å kombinere smart bruk av TINEs øvrige sponsorater, kjente idrettsprofiler og engasjerende innhold i sosiale kanaler. På 25 år har 1,8 millioner elever gjennomført TINEstafetten. Annonseverdien på presseoppslagene i 2018 er bortimot 50 millioner kroner. Samfunnsbidraget? Uvurderlig. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Idrettssponsor.

ÅRETS KULTURSPONSOR

• Norsk Tipping og Norsk kulturskoleråd
    - for "Drømmestipendet"

I landets kommuner og lokalsamfunn finnes det tusenvis av unge håpefulle med store drømmer, ambisjoner og talenter. Noen av disse får anerkjennelse og motivasjon til å fortsette gjennom Norsk Tipping og Norsk kulturskoleråds "Drømmestipendet". Hvert år mottar 100 ungdommer 15.000 kroner hver etter en nominasjonsprosess, og utdelingen skjer på fysiske og godt besøkte arrangementer lokalt. Gjennom strategisk mediearbeid og positive budskap i ulike kanaler fortelles historien om hvordan overskudd fra spillemidlene går tilbake til lokalsamfunn landet over, og bidrar til å styrke viktig lokalt kulturarbeid og ikke minst styrke lojaliteten til Norsk Tipping over tid. Gratulerer med nominasjon for "Drømmestipendet" i kategorien Årets Kultursponsor.

• Nordea
    - for "Nordeas kulturprogram"

Rundt om i landet finnes det unge musikere og utøvere som trenger en scene og en mulighet til å vise seg frem. Rundt om i landet finnes det også en bank som tar på alvor å fremme musikk og scenekunst av ulike valører, lokalt og nasjonalt til egne og eksterne arrangementer. Nordeas kulturprogram har de siste ti årene systematisk fremmet kultur gjennom samarbeid med Norsk kulturskoleråd. Kompetanseutviklingsprogram med fokus på produksjon og formidling samt Nordeas kulturskolepris er viktige komponenter. Nordeas julekonsert "Desembertoner" er en årlig julekonsert på TV2 som inkluderer samskaping blant profesjonelle artister og nye talenter, og er samtidig et viktig bidrag internt for kultursponsor Nordea. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Kultursponsor.

• OBOS, JCP og Ekko Agency
    - for "Oslo Sommertid"

Å lage gode minnerike opplevelser for små og store er noe de nominerte utvilsomt klarer. I løpet av en liten time forvandles et lite nabolag til en festivalarena og lyden av barn byttes ut med noen av landets heteste hitmakere. Selfie-køen er lang av gira unger og glisende foreldre. OBOS24 er i gang og i løpet av et døgn får tusenvis av Osloborgere besøk. To uker etter får 55.000 publikummere på Voldsløkka oppleve Eminem og tidenes største konsert på norsk jord. Oslo Sommertid er en braksuksess to år etter starten, og OBOS er hovedpartner. 92% av de som deltok i "Oslo Sommertid" hadde fått med seg at OBOS var sponsor. Sponsor Insight har aldri før sett en slik høy poengsum på uhjulpen sponsorkjennskap i målingene. OBOS evner på en enestående måte å koble byutvikling, kultur og forretningsstrategi og treffer en soleklar blink med Oslo Sommertid. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Kultursponsor.

• DNB UNG
    - for "Festivalsommeren"

Målgruppen 18-34 år står midt i de store avgjørelsene i livet; noen flytter hjemmefra eller studerer, de får sin første bolig og stifter familie. Konkurransen om kundene er knallhard og i en tid hvor medievanene er i endring, er derfor synlighet og tilstedeværelse hvor kundene er helt avgjørende. DNB UNG har med innsikt i målgruppen tatt eierskap til festivalarenaer over hele landet. Gjennom "Festivalsommeren" har DNB UNG skapt en arena som gir anledning til å knytte nye og langvarige relasjoner. Ved å styrke kundeopplevelsen på festival og smart innholdsarbeid i ulike kanaler har DNB UNG på en velsmurt måte underholdt publikum, vist seg frem og med det oppnådd høy kundetilfredshet og liking. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Kultursponsor.

ÅRETS EVENTBYRÅ

• OneLouder

"Først lekser, så Fantomet" er denne lille og nye event-aktørens motto. For er det noe de gjør i OneLouder så er det å jobbe hardt. Byråets fem ansatte, såkalte eventpiloter, opererer som klassiske one-man-bands som hver står for salg, prosjektledelse og produksjon, og i 2018 har de fem gjennomført omlag 100 arrangementer. Det er rimelig barskt for et lite crew. Med sitt minimalistiske og effektive rigg har de fylt et tomrom innen små og mellomstore eventer, og med det skal de fortsette å utfordre de store byråene. OneLouder ble skilt ut som eget selskap i Gyro- gruppen i 2017 og har de to første årene omsatt for henholdsvis 10 og 15 millioner kroner årlig. Dette er et herlig friskt pust. Gratulerer med nominasjon som Årets Eventbyrå.

• JCP Nordic

Det er 1998 og fire gutter sitter i bestefars kjeller og planlegger en guttetur. Høyttalerne spiller Will Smith- låta Just Cruisin´og eventyret om et av landets fremste eventbyråer Just Cruzin´ Productions starter. 20 år senere har fire blitt til et fullservice kommunikasjonshus med 140 medarbeidere som for alvor har tatt sin plass, markert seg i internasjonale konkurranser og i en årrekke levert kvalitet. Med engasjement og energi har JCP bidratt til å inspirere hele bransjen og hevet nivået på konkurrenter så vel som kunder. Fotavtrykket til JCP er preget av kreativitet, kunnskap og en helt egen evne til å fange sitt publikum, og det er vel knapt en nordmann som ikke har vært eksponert for JCP sine opplevelser i en eller annen sammenheng. Jubileumsåret toppes med gjennomføringen av OBOS24 og en ny satsing på klima og bærekraft. Gratulerer med nominasjon som Årets Eventbyrå.

• 6.Sans Event

Som tidenes første ble 6.Sans kåret til verdensmester to ganger i Porto i 2017 for Mysteriet i ATEA City. Med en lang rekke andre spennende prosjektet under beltet, som VM i Døds, har 6.Sans Event over tid vært en synlig aktør i eventmarkedet, og planlegger med sin innovative digitale satsing på eventer å kapre nye kunder fremover. 6.Sans skaper opplevelser som bygger historier og får mennesker til å bygge relasjoner. Magien i 6.Sans sin verden inntreffer når mennesker treffes, deler opplevelser, lærer- og blir engasjerte sammen. Juryen ser frem til den videre reisen og gratulerer med nominasjon som Årets Eventbyrå.

• Fieldwork

Fieldwork er et byrå som er litt utenom det vanlige. De har siden oppstarten i 2004 jobbet målrettet og strategisk og evnet å utfordre etablerte normer og formater, og bevisst styrt unna den oppgåtte løypa. Byrået har en tydelig digital signatur i sine leveranser og med sitt sterke nordiske og internasjonale fokus har Fieldwork evnet å knytte til seg noen av verdens største selskaper som Tesla, Facebook og IBM på oppdragslisten og figurerer i dag på Top 30- listen til BEA World Festival over de mestvinnende byråene i Europa. Juryen gratulerer med nominasjon som Årets Eventbyrå.

ÅRETS SAMFUNNSENGASJEMENT

• BAMA Gruppen, Norges Fotballforbund og EAT
    - for "Eat Move Sleep"

Gode vaner læres tidlig, sies det. Dessverre gjelder dette også de dårlige. Ernæring, fysisk aktivitet og søvn danner grunnlaget for helsen vår, og spesielt for barn og unge fotballspillere på cup er det viktig å nå ut med budskapet. BAMA tar grep, og gjennom sponsoratet med Norges Fotballforbund (NFF) har de i løpet av to år nådd ut til over en million med det ikke-kommersielt inspirasjons- og kunnskapskonsept "Eat Move Sleep". Gjennom blant annet aktivisering av deltakere i fotballcuper i klubbene, fruktsmaking, søvnkonferanser, aktiviteter i barnehager og spesialtilpasset kommunikasjon til målgruppene, har de med fokus på bærekraft evnet å skape noe som skal bli en folkebevegelse for å gi langsiktig helsegevinst for store og små. Juryen er begeistret for potensialet i konseptet, som allerede har gitt flotte resultater på omdømmemålinger og salg. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Samfunnsengasjement.

• OBOS og Kirkens Bymisjon
    - for "Mindre alene sammen"

Det skal litt til å finne en bedre match enn boligutbygger OBOS og Kirkens Bymisjon, som til TV- aksjonen blant annet skulle samle inn penger til akuttovernattingsplasser, og trengte 100.000 bøssebærere. Bøssebærere kommer ikke av seg selv, man trenger en god ide som når ut fra nord til sør. De nominerte hadde flere, og prosjektet "Visningen som aldri finner sted" på FINN viste soveplasser ute i bybildet hadde stor stoppeffekt. OBOS åpnet alle sine flater og kanaler for å spre budskapet og motivere til engasjement. Samtidig fikk OBOS muligheten til å fortelle om samarbeidet med Kirkens Bymisjon, og understreker sin troverdighet sin rolle som sponsor. Sammen med Trigger har de strukket ut en elegant og varm hånd til hele landet. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Samfunnsengasjement.

• SpareBank 1 SMN
    - for "Plastdugnaden 2018"

"Hvordan kan vi kan støtte og utvikle lokalsamfunnet, og samtidig skape engasjement og synlighet av gavearbeidet vårt?" var spørsmålet SpareBank 1 SMN stilte ungdom på innovasjonscamp. 9 av 10 svar handlet om miljø. Banken hev seg rundt og øremerket midler til nettopp miljø. Gjennom bankens gavearbeid, som hvert år bidrar med betydelige beløp fra bankens overskudd til såkalt "samfunnsutbytte", kunne nå idrettslag og frivilligheten i midt-Norge tjene penger til slunkne kasser på å samle plast fra naturen. Genialt, enkelt og et viktig tiltak mot plastforsøpling. Banken støtter også prosjekter og ideer som bidrar til grønnere løsninger, og utfordrer næringsliv og akademia på plast- og avfallsproblemer. Over 12.000 frivillige samlet inn 179 tonn plast. 18 ganger høyere enn målet. Tidligere snakket man om å endre holdning for å endre atferd. SpareBank 1 SMN og "Plastdugnaden 2018" er et tydelig signal fra en stor aktør, den snur det hele på hodet og begynner med atferden. Slik kan det bli enda flere grønne resultater av i tiden fremover. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Samfunnsengasjement.

• COOP Norge og Røde Kors
    - for "Coop-dugnaden"

Ved siden av skolen, er idretten den viktigste felleskaps- og inkluderingsarenaen for barn og unge. Dessverre vokser over 100 000 barn og unge opp i husstander med svak økonomi, og deltar i mindre grad i organisert idrett enn andre. Kostnadene ved å delta er for mange familier såpass høye at de må prioritere det bort. Våren 2018 startet Coop, i samarbeid med Røde Kors, Coop-dugnaden, et prosjekt som gir barn i familier med lav inntekt muligheten til å delta i organisert idrett, finansiert av Coops serie Änglamark. Barn som deltar på Røde Kors sitt ferietilbud til barn fra familier med svak økonomi, "Ferie for alle", mottar en verdikupong som kan benyttes i en valgfri idrettsforening. Juryen er imponert over tiltaket som treffer godt for de som trenger det mest. Over 2200 barn har allerede fått tilbudet. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Samfunnsengasjement.

• Bik Bok
    - for "#girlsrighttoeducation"

Der barn har det ille, har jenter det verst. Kleskjeden Bik-Bok har over flere år engasjert seg for å gi jenter en mulighet til å skape seg en fremtid, gjennom samarbeid med Plan Norge. Utdanning, rettigheter og fattigdom er noen av områdene kleskjeden bidrar på. Gjennom aktiviteter i butikk og sosiale medier har Bik-Bok samlet inn millionbeløp til viktige prosjekter i Vietnam og Bangladesh, og samtidig hatt et felles prosjekt med sine beste kunder som er norske jenter, samt egne medarbeidere. Prosjektet er godt forankret i Varnergruppens arbeid med samfunnsansvar. Juryen håper Bik-Bok kan inspirere hele bransjen sin til å ta ut sitt samfunnsengasjement. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Samfunnsengasjement.

ÅRETS INTERNE EVENT

• Bouvet og KITE kommunikasjon event
    - for "Bouvet Play"

Bouvet skal markere sin egen uavhengighetsdag og sender en håndfull medarbeidere til SXSW i Austin. Tilbake kommer de med ideen til "Bouvet Play", en internfestival hvor temaet er inspirert av en gammel kassettspiller, spekket med 45 foredragsholdere fra egne rekker, fag, musikk, talkshow, workshops, aktiviteter og sosiale treffsteder som vil skape varige verdier for alle Bouvet- ansatte. Bouvet har mål om å ha de mest fornøyde ansatte og de mest fornøyde kundene. I Bouvet deler de alt. Kompetanse og innsikt, sosiale eventer, historier og overskudd, og gjennom verdier som nettopp deling, dugnadsånd og identitet, evner de å bygge helstøpte broer blant de ansatte, romslig takhøyde og faglig stolthet. Juryen finner frem kassettspilleren og spoler frem til en nominasjon i kategorien Årets Interne Event.

• Gjensidige Forsikring og Playroom Event
    - for "Husfest 2017"

I 2013 var det på tide å ta et grep om det årlige julebordet som ikke lenger var like samlende for ansatte i et multikulturelt selskap. Gjensidige Forsikring ASA ønsket å tenke nytt og konseptuelt da de samtidig fikk nye kontorer, og byttet ut juleribbe og kransekake med "Husfest". Få angrer på det i dag. "Husfest 2017" økte takten og forvandlet kontorlokalene til et globalt houseparty med tema "Jorda rundt på 8 etasjer"; Kjell Elvis, beerpong, japansk karaoke, tipitelt, safaripub og didgeridoo, for å nevne noe, fikk huset til å dirre av fest og moro, stolthet, kollegaskap og internbygging som setter spor på tvers av kulturer. Juryen er imponert over viljen til å gjøre det lille ekstra for å skape gode minner og unike opplevelser for ansatte. Det er mye alvor i å ha det gøy på jobb. Juryen venter spent på invitasjon til neste husfest. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Interne Event.

• Specsavers og Fieldwork
    for "exSPECt the unexSPECted"

To dagers konferanse og årlig toppmøte for Specsavers franschisetakere over hele Norge, leverandører og partnere. Et arrangement det snakkes om, et arrangement som tyter over av WOW- øyeblikk, overraskelser, drømmer som blir til virkelighet og bunnsolid faglig innhold. Sømløst og unikt ned til minste detalj, og forankret i strategi og hårete mål. Pop-up- konserter, talkshow om konsernstrategi, flashmobs og speakers corner. I Specsavers gjør de en grundig jobb internt før de møter kundene. Det blir resultater av slikt. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Interne Event.

• Gjensidige Forsikring
    - for "Gjensidige Games 2018"

Det var på tide å også ta et grep med den årlige juletrefesten, som heller ikke lenger var like samlende for et multikulturelt selskap som Gjensidige Forsikring ASA. Selskapet som er en stor idrettssponsor, setter sammen noen kloke hoder, og tryll-tryll; Gjensidige Games 2018 ser dagens lys. Ved å engasjere medarbeidere og nasjonale profiler i særidrettsforbundene, klarer den nominerte å lage en familiefest for ansatte som ikke bare underholder store og små, men som også bygger intern stolthet og viser frem sponsorobjektene som får ufortjent lite oppmerksomhet. Bislett stadion fylles med fektere, bueskyttere, bowlere og svømmere, Youtubere og artister. Amalie Iuell, tatoveringer, popcorn og rytmisk sportsgymnastikk. Gjensidige- familien får teste idretter de ikke har testet før og skaper relasjoner gjennom lek. Tilbakemeldingene er strålende. Juryen er imponert over den kreative løsningen og kraften i egne ansatte og partnere som beviser at Gjensidige Forsikring ASA treffer blink. Hurra for "the best Gjensidige Games ever" og nominasjon i kategorien Årets Interne Event.

• Hennig-Olsen Is og Nucleus
    - for "Polferden"

Da polfarer og sørlending Astrid Furholt bestemte seg for å bli den første kvinnen i verden til å gå i Roald Amundsens fotspor til Sydpolen, ville Hennig-Olsen Is være med på laget. Gjennom å aktivisere de ansatte har den nominerte oppnådd utrolige resultater, redusert sykefravær og satt fokus på folkehelse. De ansatte ble motivert til å gå sin "tur til Sydpolen". Lagvis skulle de gå over 2000 km, eller nesten 3 millioner skritt, og gjennom smart teknologi kunne de følge sin egen og kollegaers fremgang. Bilder fra Astrids tur til Sydpolen ble delt på Instagram for å motivere deltakerne, og ikke minst, målet om at polfareren også skulle ha med seg verdens første Krone-is til destinasjonen uten at den smeltet, bidro til å skape et unikt samhold. 203 "polfarere" tilbakela over 200.000 kilometer, nesten fem ganger rundt kloden. Sykefraværet falt kraftig og besparelsen i sykefraværskostnader gjennom kampanjeperioden beløpte seg til over én million kroner. Det ble registrert 393 færre sykedager i kampanjeperioden sammenlignet med samme periode året før. Isen smeltet ikke, det gjorde derimot juryen. Gratulerer med nominasjon i kategorien Årets Interne Event.

ÅRETS BRANSJEPRIS

• OBOS
    - for sitt store nasjonale og regionale engasjement som sponsor innen både kultur og idrett

"En by med et rikt kulturliv, er et godt sted å bo" sier OBOS, som har en visjon om å bygge fremtidens samfunn og oppfylle nordmenns drøm om egen bolig. Kultur er trygt plantet i strategien og er noe den nominerte lykkes med til gangs på flere flater. Gjennom blant annet programmet "OBOS gir tilbake" støtter boligforvalteren samfunnsnyttige formål med 113 millioner kroner i 2018, og er i tilnærmet særklasse når det kommer til omfanget av sponsorater; fra konserter, festivaler og teaterscener til bredde- og toppidrett, og nærmiljøaktiviteter. OBOS har gjennom minnerike opplevelser, begeistring, innsikt og god relasjon med målgruppen over tid gjort det svært attraktivt å være medlem. Gratulerer med nominasjon til Årets Bransjepris.

• Coop Norge og Røde Kors
    - for Coop-dugnaden

Gjennom Coop-dugnaden sikrer Coop og Røde Kors at et tusentalls barn fra familier med svakere økonomi får delta i organisert idrett, på lik linje som sine venner. Ett av Coops sponsorprinsipper er at sponsing skal være en forretningsinvestering hvor samfunnsansvaret synliggjøres - Coop-dugnaden svarer meget godt på begge parametere da prosjektet finansieres gjennom salg av Coops Änglamark-serie, og hvor økt salg gir økt donasjon til formålet. Ta med at omtanke, og at det å gi tilbake til samfunnet er en av konsernets kjerneverdier og egenart, så svarer programmet 100 % på de strategier som er satt. Coop-dugnaden utgjør en enestående forskjell for dem som får støtte – hele 2200 barn bare i 2018. Et helstøpt sponsorkonsept som både inspirerer og imponerer juryen. Coop og Røde Kors gratuleres med en nominasjon til Årets Bransjepris.

• HSMAI Norway
    - for mangeårige bidrag til å sette fokus på fagområdet event

HSMAI Norge er den norske grenen av Hospitality Sales & Marketing Association International, en verdensomspennende organisasjon som bidrar til å formidle utviklingen innen reiselivsnæringen og markedsføringsfaget. Gjennom å inspirere, involvere og arrangere samlinger og eventer med temaer som markedsføring og merkebygging har HSMAI vært, og er en viktig kilde til kunnskapsdeling og relasjonsbygging. Ved å arrangere HSMAI Eventprisene for femte gang i Norge fortsetter organisasjonen å bidra til å fremme eventer som et slagkraftig påvirkningsverktøy. HSMAI Norge synliggjør og verdsetter eventbyråenes og bedriftenes mangfoldige og kreative eventer som er i stand til å bevege både deltakernes og ansattes følelser. Dermed skaper de et utstillingsvindu og viser næringslivet verktøyets potensielle påvirkningskraft. Juryen takker HSMAI for å bidra til å sette fokus på fagområdet event og gratulerer med en nominasjon til Årets Bransjepris.

• Passion for Ocean
    - for Passion for Ocean festivalen 2018

Passion for Ocean har som mål å motivere mennesker, og påvirke næringsliv til å ta valg for havets beste. Gjennom prosjektet Passion for Ocean festivalen har de klart å tilby kunnskapsbaserte opplevelser som styrker folks relasjon til havet, øker deres bevissthet til utfordringer det står overfor samt motiverer til atferd: Passion for Ocean festivalen er folkets hyllest til havet. Festivalen har blitt gjennomført tre ganger og har siste år klart å inspirere opp mot 10.000 besøkende, 140 frivillige og 80 samarbeidspartnere. Passion for Ocean er en organisasjon som inspirerer og motiverer til en bærekraftig utvikling gjennom konkrete eventaktiviteter på en underholdende måte og gjør en meget viktig jobb. Gratulerer med nominasjon til Årets Bransjepris.

• Røde Kors
    - for sin evne til å utvikle og videreutvikle nye, effektive prosjekter sammen med sine partnere

Frivilligheten utgjør en kraft som samfunnet vårt er helt avhengig av. Røde Kors sine nesten 50.000 frivillige besøksvenner, leksehjelpere, flyktningguider, hjelpekorpsere, trygge voksne, samtalepartnere og aktivitetsledere, bidrar til en bedre og varmere hverdag for tusenvis av mennesker over hele landet. Samtidig bidrar frivillige internasjonalt i krig og katastrofer og redder liv hver eneste dag. Utfordringene er store og ressurskrevende, og behovet for effektiv hjelp er nødvendig. Gjennom tett partnerskap med næringslivet utvikler den nominerte blant annet nye digitale løsninger som bidrar til å redde liv og samtidig rekruttere frivillige med ny og viktig kompetanse. For også å nå bærekraftsmålene til FN er samarbeid med næringsliv helt nødvendig. Juryen er imponert over det langsiktige arbeidet Røde Kors får til med sine partnere i Norge og internasjonalt. Gratulerer med nominasjon til Årets Bransjepris.

Hvem vinner de ti Prisene? Det finner du ut på Sponsor- og Eventprisen 6. februar på Thon Hotel Storo. Klikk HER for å melde deg på