Nytt samarbeidskonsept

Nyhet   •   nov 17, 2016 15:20 CET

SOS-barnebyer har utviklet et nytt samarbeidskonsept som retter seg mot markedsførere som ønsker å bygge verdibaserte merkevarer med en humanitær partner.

SOS-barnebyer etablerte i 2016 en ny samarbeidsform for næringsliv under navnet SOS-Barnebyer Brandpartner. Her henvender de seg til merkevarer som ønsker å ta et sosialt engasjement og bruke dette engasjementet aktivt i sin merkevarebygging.

Et av merkevarene de har startet å jobbe med er barneklesmerket Vossatassar, en merkevare av Active Brands. Vossatassars motto er at de produserer og selger klær for ”barn som har lek som livsstil”. Men med en bevissthet om at ikke alle barn kan velge å ha lek som livsstil, engasjerer de seg nå i SOS-barnebyers arbeid for omsorg og et trygt hjem.

- Vi lager klær for at barn skal leke. Vi vet at lek betyr frihet, trygghet og omsorg, men vi vet også at mange barn ikke har muligheten til dette. De må være voksne, jobbe, flykte eller være substituttforeldre. At barn kan leke er viktig for oss. Derfor samarbeider vi med SOS-barnebyer. Investeringen i omsorg gir barn i SOS-barnebyers programmer både rom for lek, men også mulighet for skolegang og utvikling, sier Pia Paulsen, designsjef i Vossatassar.

Prosjektleder for SOS-brandpartner og rådgiver i SOS-barnebyer, Maria Høivik Rugaas, forteller at de er opptatt av at et samarbeid med dem skal være av verdi for både samfunnet og merkevaren.

Maria Høivik Rugaas

- Vi har utviklet et samarbeidsprodukt som retter seg spesielt til markedsførere som jobber med verdibasert merkevarebygging, fordi vi kan være en partner som bringer verdien til merkevaren til handling, sier prosjektlederen.

Designsjefen i Vossatassar avrunder med å fortelle at dette ikke er en enkeltstående kampanje, men et engasjement som de vil fortsette i lang tid fremover.