Satser fluorfritt

Nyhet   •   nov 13, 2018 14:03 CET

(Foto: Skiforbundet)

En nylig inngått avtale gjør Swix til hovedleverandør av skismøring og staver til de norske landslagene. Samtidig skal de også kjempe for en fluorfri fremtid.

Det skriver skiforbundet på sine sider.

- Som ledende langrennsnasjon er det vår plikt å ta samfunnsansvar sammen med partnere som er opptatt av bærekraft og fokus på fluorfrie produkter. Det er derfor viktig for oss å få tilbake Swix som hovedleverandør av smøring og staver til i det norske langrennslandslaget. Swix er en sterk, norsk merkevare som står for kvalitet og som allerede har vist at de ønsker å utvikle gode produkter i samarbeid med oss, sier langrennssjef Espen Bjervig.

Avtalen strekker seg til over 2022-sesongen.

- Det er stort for oss å igjen kunne samarbeide med verdens beste skiløpere om å utvikle den beste skismøring og de beste stavene, sier merkevaredirektør Åge Skinstad i Swix.

Allerede er 60 prosent av dagens Swix-skismøring fluorfri, og selv på landslagsnivå blir denne benyttet i utstrakt grad, skriver skiforbundet.

Videre melder de at Swix og Norges Skiforbund vil avholde en rekke fluorfrie smørekurs i tiden som kommer.

- Vi må minne om at det gjenstår mye jobb før nasjonalsporten vår er helt fluorfri.For å lykkes med dette er det helt nødvendig at smøringsindustrien er med på laget. Det er gledelig å se at Swix støtter fluorforbudet og går foran som et godt eksempel med utvikling av gode fluorfrie smøringsalternativer som dokumenteres i forhold til HMS og til overkommelige priser, sier Vegard Kvisle i «Tøffest uten Fluor».