​Årets Byrå utvider med Event- og Brand Experience

Årets Byrå innlemmer nå Event & Brand Experience i sin årlige undersøkelse. Sponsor- og Eventforeningen ser frem til dette.
- Vi vil speile en større del av reklamekaken, sier Tonje Gjerstad, konsulent for analyse- og konsulentselskapet Regi – som står bak Årets Byrå i Norge, Sverige og Finland.
- Opplevelsesmarkedsføring vokser mer enn markedet for reklameinvesteringer totalt. Event marketing økte med 6,2% i 2017 og rykket opp til fjerde plass i IRM- statistikken. At Årets Byrå også omfatter event er en naturlig utvikling for oss, sier Gjerstad.

I følge Hege Mauroy, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen har sponsing og eventmarketing tatt markedsandeler, de tre siste årene.

- Eventer er ofte en strategisk aktiveringsplattform for sponsing – brand experience. Per 2017 står vi for 28% av den store reklamekaken til IRM. Dette ser vi som tegn på at flere får øynene opp for virkningen av den opplevelsesbaserte kommunikasjonen og at kanalene våre derfor posisjonerer seg sterkere år for år. Å kunne delta i denne profesjonelle kundetilfredshetsundersøkelsen er dermed en ytterligere bevisstgjøring av vår tyngde som kommunikasjonskanal, forteller Mauroy.

Årets Byrå gjennomføres nå for fjerde gang i Norge. Undersøkelsen er et samarbeid mellom Regi og Dagens Næringsliv. ANFO, Kreativt Forum, KOMM og Mediebyråforeningen er allerede partnere. I Sverige er de i gang for 19. gang – også der i samarbeid med den svenske Sponsor- og Eventforeningen.

Pia Grahn og Pernilla Plog - i Regi
- Event och brand experience är en viktig del av vår bransch och vårt mål är nu att etablera en egen kategori för eventbyråer i Årets Byrå Norge. I Sverige har vi redan två kategorier för event- och brand experiencebyråer och i Finland lanserar vi en eventbyråkategori till nu i 2019. Därför är vi väldigt glada och stolta över vårt nya samarbete med Sponsor- og Eventforeningen och välkomnar deras medlemmar att delta, sier Pia Grahn, administrerende direktør i Regi.

Kontakter:

Hege Mauroy, daglig leder Sponsor- og Eventoforeningen tlf 930 60 390

Tonje Gjerstad, konsulent Regi tlf 41 63 70 70

• sponsing
  • event

Om Sponsor- og Eventforeningen

Sponsor- og Eventforeningen er en interesseorganisasjon for virksomheter som forholder seg til sponsing og event som kommunikasjons- og markedsføringsverktøyer, enten de er sponsor, sponsorobjekt, eventselskap eller på annet vis involvert i sponsing og/eller event. Foreningen har pt drøyt 180 medlemsvirksomheter. Se medlemsoversikten HER.