Ezinne til topps og Arctic på toppen

Pressemelding   •   jan 20, 2016 08:07 CET

Vinnerne på Sponsor- og Eventprisen tirsdag kveld (foto: Petter A. Næss)

Ezinne Athletics vant Årets Perle og Arctic Race of Norway ble Årets Eksterne Event.

Tematog, pøbler og vipps var også blant vinnerne da Sponsor- og Eventprisene ble delt ut i Oslo Konserthus i går kveld.

DNB vant to priser, henholdsvis kategorien Årets Kultursponsor og Årets Sponsorkampanje – den siste for vipps. Arctic Race of Norway og SpareBank 1 Nord-Norge ble sammen stemt frem av bransjen til å vinne Årets Bransjepris.

Gjensidige ble Årets Idrettsponsor mens Norges Røde Kors ble Årets Sponsorobjekt. I kategorien Årets Interne Event vant Nordic Choice Hotels – for Vinterkonferansen.

Sponsor- og Eventprisen ble delt ut i ti kategorier.

Juryen gir denne begrunnelsen for Ezinne Athletics, Årets Perle:

Årets Perle er troverdig, og en fantastisk inspirasjonskilde for andre aktører. Med fokus på å spre glede, engasjere og aktivere sitt publikum bidrar prosjektet til integrering og skaper mangfold i samfunnet. Idrett er en brobygger, og idrettsprofilen i dette prosjektet har allerede engasjert flere jenter med flerkulturell bakgrunn til å trene og bli en aktiv del av friidretten. Prosjektet viser viktigheten av å bry seg og potensialet idrettsutøvere har til å bli gode forbilder. Med engasjement og stå-på-vilje kan de virkelig utgjøre en forskjell. Det er med glede juryen gratulerer Ezinne Athletics som vinner av «Årets Perle».

Juryen begrunner Årets Eksterne Event, Arctic Race of Norway, på følgende måte:

Årets eksterne event har på få år rukket å utvikle seg til et totalarrangement som år etter år ikke bare styrker sin egen markedsposisjon, men en hel regions. Et høyt sportslig nivå tiltrekker seg internasjonale stjerner som tar med seg TV-publikummet gjennom spektakulære traséer i vakkert norsk landskap. Samtidig gir arrangøren sponsorene rom for å utvikle sidearrangement. Dette skaper et stort lokalt engasjement som er med på å fronte regionen som en attraktiv region å bo i. Eventet er en viktig aktør i destinasjonsutviklingen av Nord-Norge og det er med glede juryen gratulerer Arctic Race of Norway som vinner av «Årets Eksterne Event».

Årets Innovasjon ble vunnet av NSB, T/A Pol og Inspiration Event Communication for tematogene. Juryen skriver dette om vinneren:

Årets innovasjon endret aktørens posisjon i markedet ved å gjøre noe spennende med et produkt som ofte oppfattes som tradisjonelt. Innovativ og aktiv bruk av event sammen med kjerneproduktet skapte materiale til flere flater og traff på denne måten flere ulike målgrupper. Med innovative løsninger kan selv de mest tunge og tradisjonelle aktørene leke seg inn i folks hjerter, og fokuset på ulike temaer appellerte til et bredt publikum. Tema-tog slik som strikke-toget, spøkelses-toget, Jan Thomas-toget og gitar-toget, overbeviste mange reisende om at fordelene med å reise med tog er at man kan bruke tiden på en annen måte. Det er med glede juryen gratulerer NSB, T/A Pol og Inspiration Event Communication som vinnere av «Årets Innovasjon» for sine tematog.

REMA 1000 vant kategorien Årets Samfunnsengasjement for Pøbelprosjektet. Her sier juryen:

Ved å ta utvikling på alvor, er Årets Samfunnsengasjement på god vei til å løse samfunnsproblemer. En langsiktig strategi utgjør en forskjell både for sponsoren selv, enkeltindividet og samfunnet. Med fokus på arbeidserfaring og mestring har prosjektet allerede gitt 120 unge, som hadde falt utenfor arbeidsliv og utdanning, en ny sjanse. Aktøren ser potensial i ungdommen og 64 stykker har mottatt faste jobber hos sponsoren, noe som ifølge Det Norske Veritas sparer det norske samfunnet for 664 millioner kroner. Prosjektets folkelige navn – Pøbelprosjektet – er helt i tråd med sponsorens verdier og godt likt av juryen. Det er med glede vi gratulerer REMA 1000 som vinner av «Årets Samfunnsengasjement».

I kategorien Årets Sponsorkampanje vant DNB for sin lansering av Vipps. Juryen sier følgende om vinneren:

Årets Sponsorkampanje er en strategisk godt gjennomført kampanje med en eksepsjonell måloppnåelse. Aktivering innenfor idrett, kultur og sosiosektoren skapte stort engasjement og viste produktet – så vel som sponsorens – bredde. Spesielt innenfor sosiosektoren fikk produktet vist sitt potensiale da det på under en uke samlet inn 4 millioner kroner til flyktningekrisen i Syria. Juryen er imponert over hvordan både tjenestens navn og markedsføring hele veien har reflektert tjenestens enkelthet og brukervennlighet. En million nedlastninger og 780.000 registrerte «Vippsere» sier seg enig, og det er med glede juryen gratulerer DNB som vinner av «Årets Sponsorkampanje» med sin lansering av betalingstjenesten Vipps.

DNB vant også kategorien Årets Kultursponsor. Juryen grunngir dette slik:

Årets Kultursponsor bruker sponsoratet aktivt for å kommunisere med de rette målgruppene, og i tråd med verdiene til sponsorobjektet skaper de aktiviteter til glede for ansatte, kunder og publikum. De har strategisk brukt sponsoratet for å treffe en yngre målgruppe og brukte også i år arenaen aktivt for å markedsføre sine nye tjenester. Aktørens popularitet og gode måloppnåelse slo aktørens egne forventinger da det ble registrert en tredjedel flere brukere av den nye tjenesten enn forventet. Om de arrangerer «Toppen av Øya» eller lager bærekraftige «Øya på Øya»-stands så engasjerer denne sponsoren både internt og eksternt med sitt sponsorat av Øyafestivalen. Det er med glede juryen gratulerer DNB som vinner av «Årets Kultursponsor».

Gjensidige ble Årets Idrettsponsor. Juryen begrunner det slik:

Årets Idrettsponsor har imponert juryen med deres profesjonalitet, kreativitet og strategiske måloppnåelse. Fra å samarbeide med ett særforbund og 120.000 medlemmer, samarbeider de nå med 20 forbund og dekker ca. 1 million av idrettens medlemmer. I tillegg sikrer avtaler med Norges Håndballforbund, Norges Fotballforbund, Norges Idrettsforbund og Særforbundsalliansen dem tyngde og troverdighet som «Idrettens Forsikringsselskap». Deres prosjekter skaper et stort engasjement rundt breddeidretten og de har vært innovative i sin aktivering av sponsoratene. Målet var å gå fra å være en håndballsponsor til å bli en idrettssponsor, og måloppnåelse har det blitt! Det er med glede juryen gratulerer Gjensidige Forsikring AS som vinner av «Årets Idrettsponsor».

Norges Røde Kors gikk til topps i kategorien Årets Sponsorobjekt. Juryen sier følgende:

Rom for utvikling, god profilering og gjensidig tilgang til nettverk og kompetanse gjør Årets Sponsorobjekt attraktivt for sine sponsorer. Som en tradisjonell aktør fornyer de seg i takt med tiden, og jobber strategisk med sin sponsorutvikling. De velger sponsorer med fokus på felles mål og verdier, og har en god evne til å skille mellom gaver og sponsing. Dette kommer godt frem i hvordan de aktivt involverer sine sponsorer i ulike kampanjer. Som objekt utfordrer de hele veien sine sponsorer til å tenke innovativt, og mange av samarbeidspartnere har på denne måten utviklet nye produkter og tjenester til glede for sponsorobjektet, seg selv og samfunnet. Det er med glede juryen gratulerer Røde Kors som «Årets Sponsorobjekt».

Direkte fra Vinterkonferansen i Stockholm kom Nordic Choice Hotels til konserthuset for å motta prisen for Årets Interne Event.Her skriver juryen:

Årets Interne Event gir en innsikt i selskapets årlige målsetninger og visjoner, og fungerer som en kommunikasjonsarena for ansatte, leverandører, samarbeidspartnere og kunder i bransjen. Eventet engasjerer og bringer stolthet, begeistring og glede til de ansatte. Hvert år har eventet et tema som blir brukt både i det interne og det eksterne kommunikasjonsarbeidet resten av året. Årets tema var «Never Average» og dette eventet er alt annet enn gjennomsnittlig. Det er med glede juryen gratulerer Nordic Choice Hotels Vinterkonferanse som «Årets Interne Event».

Årets Bransjepris ble vunnet av tospannet Sparebank 1 Nord-Norge og Arctic Race of Norway. I denne kategorien hadde juryen nominert fem kandidater og Sponsor- og Eventforeningens medlemmer stemte så frem vinneren. Her er vinnerbegrunnelsen:

Historien om Sparebank1 Nord-Norge (SNN) og Arctic Race of Norway (ARN) går hånd i hånd. Deres samarbeid er en inspirasjon til alle i bransjen på hvordan målrettet og strategisk planlegging gir interne og eksterne fordeler både for sponsor og sponsorobjekt. I en region hvor eksterne aktører i form av eventbyråer ikke er like fremtredende har de tatt i bruk interne ressurser. SNN bruker ansatte som frivillige og arrangerer et eget barneritt, mens ARN er dyktige til å skape spillerom for lokale aktører. Med det vakre nordnorske landskapet som bakteppe skaper de et arrangement som engasjerer regionalt, nasjonalt og globalt. De bringer stolthet til regionen, og det er med glede juryen kan gratulere SpareBank1 Nord-Norge og Arctic Race of Norway som er stemt frem av Sponsor- og Eventforeningens medlemmer til å vinne «Årets Bransjepris».

Juryen har bestått av: Linnéa E. Svensson, juryleder – daglig leder Greener Events, Philip Nordahl – Marketing Director Volvo Car Norway, Ann-Kristin Kreutz – Business Development Director i Universal Music Group, Emilie Nordskar – kommunikasjonssjef i Skiforeningen, Rune Bjerke – førsteamanuensis ved Markedshøyskolen i Oslo og Juliet Balgobin – daglig leder i Balgobin Consulting.

Sponsor- og Eventprisen er spons og eventbransjens årlige store samling med fag og prisutdeling, i regi av Sponsor- og Eventforeningen.

For mer informasjon, kontakt juryleder Linnéa E. Svensson på 922 83 454 og eller/ daglig leder Hege Mauroy på 930 60390.

Om Sponsor- og Eventforeningen

Sponsor- og Eventforeningen er en interesseorganisasjon for virksomheter som forholder seg til sponsing og event som kommunikasjons- og markedsføringsverktøyer, enten de er sponsor, sponsorobjekt, eventselskap eller på annet vis involvert i sponsing og/eller event. Foreningen har pt drøyt 170 medlemsvirksomheter. Se medlemsoversikten HER.