Sporveien har inngått nye vekteravtaler

Sporveien har inngått nye vekteravtaler

Avtalen om vektertjenester på T-bane og trikk er en av de større i Sporveissammenheng. Nå har den vært ute på en ny anbudsrunde. Resultatet er at det fra 1.august er fire selskap som skal arbeide sammen om oppgaven.

Med dette grepet er det anslått at Sporveien sparer inn minst tre millioner kroner i året – uten å redusere tilbudet. Vektertjenestene er en integrert del av dagens T-bane og trikketur. Den delen av tjenesten man ser mest til er den uniformerte, driftsstøttende servicevektertjenesten, også kalt «basistjenesten». Det er personell som primært skal bedrive service, skape trygghet for de reisende og forebygge uro, skadeverk og potensielle driftsavvik som dørholding, gjenstander i sporet og lignende.

Som en følge av denne oppdelingen er følgende kontrakter tildelt: