Løren stasjon nominert til årets lyspris

Sporveien nominert til årets lyspris for Løren stasjon

Årets lyspris deles ut av Foreningen Lyskultur i Oslo onsdag 9.november. Løren stasjon er et foregangsprosjekt for belysning av nye T-banestasjoner i Oslo. Sporveien ønsket en belysning som bidrog til komfort, trygghet og intuitiv orientering fra du ankommer på bakkeplan, til du står på plattformen som ligger fire etasjer under bakken. Lysdesignet for stasjonen har hatt prioritet gjennom hele prosjekteringsprosessen. ZENISK har utviklet lyskonseptet i tett dialog med arkitekt Arne Henriksen, og realisert designet i tett samarbeid med RIE fra Electronova. Stasjonen er en av de første stasjonene i Oslo som har et lysdesign som spesifikt viser fram det romlige, samtidig som lystekniske komponenter og kabling i størst mulig grad er skjult.

Lyskonseptet for Løren stasjon har intensjonen om å skape en attraktiv ryddig og trygg stasjon med et moderne, røft og industrielt preg. Utgangspunktet for konseptet var brukernes opplevelse – reisen og bevegelsen. Det er i prosjektet lagt spesielt vekt på forholdet til dagslys.

Fakta om prosjektet:

• Lysdesign: ZENISK
  • Byggherre: Sporveien
  • ARK: Arne Henriksen Arkitekter og MDH Arkitekter
  • RIB: Aas-Jakobsen AS
  • RIE: Electronova AS
  • Entreprenør: Hent AS
  • Leverandører: Norka (forhandler Frizen belysning), Erco, Bega (forhandler AKB Lighting), Glamox
  • Installatør: NLI Elektrosystemer AS