Ferdigbefaring natt til 18.april

Effektivt påskevedlikehold i T-banetunellen

Tunellen mellom Stortinget og Majorstuen T-banestasjoner ble holdt stengt i perioden 11 til 18 april. Hensikten var å få utført helt nødvendig vedlikeholdsarbeid. Arbeidene ble gjennomført helt som planlagt, og innenfor oppsatt budsjett.

" frameborder="0"

Det er skiftet 440 meter spor - 120 meter mer enn planlagt. Fire veksler og ett kryss er byttet ut. Ny jordledning er strukket, dryppsikring er utført, brannsikring er oppgradert, isolatorer rengjort og vedlikeholdt. I tillegg har Nationaltheatret stasjon fått en ansiktsløfting der stasjonen er vasket helt ned, malt, ødelagte fliser er skiftet, Mer enn hundre lysarmaturer er fornyet og begge inngangspartier har fått nye heller og nye varmekabler.

Prosjektet hadde en ramme på 25 millioner kroner, og et hundretalls egne og innleide spesialister har vært i arbeid gjennom hele påsken. Det er en attest til kvaliteten på det arbeidet som er gjort at det ved den avsluttende befaringen var helt minimalt med ting som ble påpekt - og utbedret umiddelbart, før åpningen om morgenen 18.april. Den endelige klarmeldingen av sporet kom etter avsluttet prøvekjøring ca kl. 02.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2015 gjennomført vel 230 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,4 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet har også ansvar for vedlikehold av trikker og t-banevogner. Sporveien eier datterselskapene Bussanlegg AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien opererer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.