Ordfører Marianne Borgen på scenen på Bergkrystallen T-banestasjon

Flott feiring av T-banen som er 50 år

Nøyaktig 50 år etter at kong Olav satt i fremste vogn på vei opp til Lambertseter var det trangt om plassen på det spesialpyntede jubileumstoget som gikk fra Jernbanetorget til Bergkrystallen.

-Sporveien, Ruter og Oslo Vognselskap ønsket å gjenskape begivenheten da det første offisielle T-banetoget kjørte fra Jernbanetoget til Bergkrystallen 22. mai 1966 og vi ønsket å by på folkefest, sier Cato Hellesjø, konsernsjef i Sporveien – og det ble det.

Jubileumstoget var nesten fullt allerede ved avgang fra Jernbanetorget, og flere kom til underveis. På Bergkrystallen ventet publikumsarrangement og offisiell lansering av boken «T-banen - 50 historier om byens puls».

Ordfører Marianne Borgen trakk frem T-banens betydning for utviklingen av Oslo og husket godt åpningen i 1966. Hun reiser selv daglig med T-banen til og fra jobb og er en veldig fornøyd kunde, sa hun i sin tale.

Også byrådsleder Raymond Johansen var med for å feire 50-års jubileum og kunne også fortelle at han som samferdselsbyråd i 1993 satt ved spakene og kjørte det første gjennomgående T-banetog mellom øst og vest i 1993. Byrådslederen er ikke i tvil om at det er behov for å utvide T-banetilbudet, byen vokser raskt og T-banen er det viktigste å prioritere nå, sa byrådsleder Raymond Johansen.

T-banens 50-årsjubileum T-banens 50-årsjubileum

Tidligere Anleggsjef på T-banen Arne Grøndahl som gikk av med pensjon i 2001 og ordfører Marianne Borgen.

Det har skjedd mye på 50 år. Nå går T-banen på kryss og tvers og binder byen sammen i et moderne T-banenett. I 2015 hadde T-banen 94,4 millioner reiser, kundene er fornøyde og veksten fortsetter, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

På turen i fra Jernbanetorget til Bergkrystallen ble det guidet og mange historiske begivenheter og forklaringer ble fortalt. På Bergkrystallen spilte Sporveiens eget musikkorps når T-banen kom og Trond Granlund m/band og Dreamon stod for musikalske innslag på scenen.

T-banens 50-årsjubileum T-banens 50-årsjubileum

Jubileumstoget på Bergkrystallen og Administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jensen, sporveissjef Cato Hellesjø og administrerende direktør i Oslo Vognselskap, Erik Lund.

-Mange hadde et forhold til de røde T-banevognene, og jubileumstoget vekker gode minner. Det er dekorert i fronten med liknende blomsterdekorasjon og langs siden bilder i fra byggingen og åpningen av T-banen i 1966. De røde T-banevognene gjorde tjeneste i Oslo i over 40, nå har vi 345 flotte T-banevogner som vi er veldig stolte av og vi lover vi å ta godt vare på de, sier administrerende direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap, som eier T-banevognene.

Boklansering.

Boka «T-banen - 50 historier om byens puls» som offisielt ble lansert under arrangementet inneholder en rekke perspektiver som klima, politikk, skjønnlitteratur, poesi, Donald, kongehuset og rikelig med fotografier. Bidragsytere er blant annet Tove Nilsen, Jan Kjærstad, Raymond Johansen, Åsne Havnelid, Nina Jensen, Akhtar Chaudhry, Morten Golimo og Arild Midthun. Hovedforfatterne er ArneDanielsen og Hans Andreas Fristad. Selges blant annet på www.sporveismuseet.no

For ytterligere informasjon, kontakt:

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2015 gjennomført vel 230 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,4 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet har også ansvar for vedlikehold av trikker og t-banevogner. Sporveien eier datterselskapene Bussanlegg AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien opererer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.