Oppgraderingen i Prinsens gate medfører betydelige endringer i trikkenettet fra mandag

I forbindelse med at Prinsens gate rustes opp og gjøres klar for trikkedrift i to retninger legges flere av trikkelinjene om fra mandag 16.november. Det vil også være flere midlertidige avvik i helgen 14.-15.november.

Bakgrunn

• Oppgraderingen av Prinsens Gate er et stort kommunalt løft som vil gi økt punktlighet og bedre fremkommelighet for kollektivpassasjerene. Med dette arbeidet blir området også tilrettelagt for myke trafikanter. Prinsens gate vil få en estetisk oppgradering for å gjøre området mer levende og inviterende.Trikkesporene i Tollbugata legges over i Prinsens gate, slik at søndre streng for trikken samles i Prinsens gate.
  • Prosjektet er et samarbeid mellom Bymiljøetaten, Vann- og avløpsetaten og Sporveien. Det skal bygges trikkespor i begge retninger, etableres to holdeplasser og en vareleveringslomme. Fordi gaten graves opp benytter kommunen muligheten til å skifte gamle vann- og avløpsledninger. Gaten er i dag en flaskehals for kollektivtrafikken spesielt i rushtiden. Prosjektet vil sikre bedre regularitet for trikken. Samtidig vil gaten få en estetisk oppgradering for å gjøre området mer levende.

Omleggingen har også sammenheng med arbeidet på Wessels plass for Stortinget. Disse prosjektene er nærmere beskrevet her. Arbeidene og den midlertidige omleggingen av trikkelinjene skjer i regi av Bymiljøetaten i tett samarbeid med Sporveien.

Trikkelinjer som inntil nå har kjørt gjennom Stortingsgaten eller over Aker brygge i retning vest, vil fra mandag 16.november kjøre over Stortorget, opp Grensen og deretter svinge ned Rosenkrantz gate og deretter til høyre inn i Stortingsgaten og videre i retning vest. Fra 16.november vil det ikke gå trikkelinjer i retning vest over Aker brygge. Trikkelinjer i retning øst over Aker brygge vil ikke påvirkes av denne omleggingen.

Prosjektene i Prinsens gate og på Wessels plass ferdigstilles i 2017. Da avsluttes samtidig trikkedriften i Rosenkrantz gate.

Les mer om prosjektet «Toveis trikk i Prinsens gate» på Sporveiens hjemmeside

Les mer om omleggingen av trikkedriften på Ruters hjemmeside

Les også Oslo kommunes informasjon om prosjektet i Prinsens gate

Les også Stortingets informasjon om prosjektet på Wessels plass

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2014 gjennomført vel 200 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,2 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet eier også datterselskapene Bussanlegg AS, Sporveisbillettene AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien operer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.