Sporveien og Reitan Convenience går sammen om kvalitetsløft på T-banen

Sporveien og Reitan Convenience går sammen om kvalitetsløft på T-banen

Driften av kioskene på T-banen i Oslo har vært ute på anbud, og det er i dag signert en avtale mellom Sporveien og Narvesen, ved Reitan Convenience . Samarbeidet vil ha en varighet på inntil 15 år, og innebærer en total oppgradering av kjedens utsalgssteder langs hovedstadens T-banelinjer.

- Sporveien T-banen runder inneværende år 100 millioner reiser og det er viktig for oss å legge til rette for økt trivsel og funksjonalitet på stasjonsområdene. Denne avtalen bidrar sterkt til det og vi gleder oss til å se de nye flotte kioskene på stasjonene våre, sier sporveissjef Cato Hellesjø.
Sporveien og Narvesen er mangeårige samarbeidspartnere langs skinnegangene i Oslo. Med den nye avtalen, som har oppstart 1. juli i år, skal 27 T-banestasjoner rustes opp med et nytt og moderne Narvesen-konsept.

- Samarbeidet vil også generere økte inntekter til kollektivtrafikken, og totalt vil avtalen kunne gi Sporveien inntekter på mellom 200 og 300 millioner kroner. Det kommer godt med da det er et betydelig oppgraderingsbehov blant annet på infrastruktur og stasjoner, sier Hellesjø.

Raskere og hyggeligere handel
Det nye Narvesen-konseptet har først og fremst fokus på hurtighet for travle reisende. Ved bruk av blant annet selvbetjente ekspresskasser og smart innredning skal kunder kunne gå inn i butikken, finne det de skal ha, betale og være ute igjen på under ett minutt. Butikkene utstyres i tillegg med nytt interiør, farger og design.

SAM_2713

Arkitektene bak avtalen, adm direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan og konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø i midten.

- Narvesen ble etablert langs norske jernbaneskinner for over 120 år siden, og trafikknutepunkter er fortsatt våre aller viktigste beliggenheter. Derfor er vi svært glade for at vi nå forlenger avtalen med Sporveien. Vi ser frem til å styrke vår satsning på kvalitetsmat og –drikke, lesestoff og tjenester til folk på farten fremover, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Magnus Reitan.

Avtalen åpner også opp for at partene sammen kan se på mulige innovasjonsprosjekter som kan være med på å utvikle stasjonene ytterligere.

Ved spørsmål/ønske om intervju:

Om Reitan Convenience
Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen, Pressbyrån i Sverige, 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark, R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland, samt Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle syv land. Antall utsalgssteder totalt er 2.360 og selskapet hadde i 2015 en omsetning på 15,5 milliarder kroner. Selskapet ledes av Magnus Reitan.

reitan_conv_primary_logo_brands_large_areas_vertical_pos

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2014 gjennomført vel 200 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,2 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet eier også datterselskapene Bussanlegg AS, Sporveisbillettene AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien operer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.