Thorbjørn Thoresen går fra Sporveien til toppstilling i Forsvarsbygg.

Thorbjørn Thoresen går fra Sporveien til toppstilling i Forsvarsbygg.

Sporveiens programdirektør Thorbjørn Thoresen er i statsråd i dag åremålsbeskikket som direktør i Forsvarsbygg for en periode på seks år. Thoresen er i dag programdirektør for Oslo Kommunes trikkeprogram og har hatt flere ulike lederstillinger i sentrale roller i Sporveien Oslo siden 2002.

Thoresen var medlem av Sporveiens konsernledelse fra 2004 og frem til 2012 da han overtok ledelsen av trikkeanskaffelsen til Oslo. I perioden fra 2004 hadde han stillinger som konserndirektør Eierskap og Finans, konserndirektør Forretningsdrift ogkonserndirektør for Sporveiens produksjonsenhet.

«Det er med blandede følelser jeg nå forlater Sporveien og Trikkeprogrammet. Sporveien er i en rivende utvikling og vil gjennom omstilling og effektivisering - og ikke minst gjennom trikkeanskaffelsen - gi verdifulle bidrag til utviklingen av Oslo-regionen og kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Sporveien har vært en god arbeidsgiver, og jeg er takknemlig for alle de kollegene jeg har hatt gleden av å samarbeide med gjennom årene, sier Thorbjørn Thoresen.

«Jeg vil ønske Thorbjørn Thoresen lykke til i den nye stillingen som direktør i Forsvarsbygg. stillingen. Thoresen har gjennom mange år vært en sentral leder og medarbeider for oss i Sporveien, og han har bidratt på en svært verdifull måte i det omfattende omstillings- og effektiviseringarbeidet Sporveien har vært gjennom», sier konsernsjef Cato Hellesjø og tilføyer at han er stolt over å kunne avgi en medarbeider til en så sentral og viktig stilling. «Det viser at Sporveien besitter verdifull kompetanse på sentrale områder og som også er attraktiv for andre arbeidsgivere», sier Hellesjø.

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. I datterselskapene Sporveien Trikken AS, Sporveien T-banen AS og Unibuss AS ble det i 2015 gjennomført vel 230 millioner enkeltreiser.

Hele konsernet har rundt 3500 ansatte og omsetter årlig for om lag 4,2 milliarder kroner. Sporveien eier, drifter, bygger ut og vedlikeholder infrastruktur som benyttes til T-bane og trikk, og forvalter en betydelig eiendomsmasse. Konsernet har også ansvar for vedlikehold av trikker og t-banevogner. Sporveieneier datterselskapene Bussanlegg AS, Sporveisbillettene AS og Sporveien Media AS. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Sporveien opererer i et marked som er i sterk vekst. Økt miljøfokus og en betydelig befolkningsvekst i Oslo og Akershus i årene som kommer, gjør at Sporveiens tjenester er viktigere og er mer etterspurt en noen gang. Hovedkontoret ligger i topp moderne og nyoppussede lokaler på Tøyen i Oslo.