Finsk omstilling kan bidra til å gjøre norske bilister grønnere

Pressemelding   •   jul 18, 2016 07:20 CEST

Erfaringen med omstilling til fornybar energi i Finland har overføringsverdi for Norge, mener direktøren for Shell-stasjonene her til lands, Anita Sørlundsengen.

I dag ruller mer enn 2,5 millioner biler på norske veier. Det nordiske energiselskapet St1 posisjonerer seg nå i Norge for å gjøre bilistene like grønne som i våre skandinaviske naboland.

–St1 overtok Shell-kjeden i Norge i fjor høst og vi jobber med å skifte ut fossile drivstoff med fornybare energikilder, sier Anita Sørlundsengen, retaildirektør i St1|Smart Fuel AS som driver Shell-stasjonene i Norge.

På vei mot klimamålet -liter for liter
Innen 2030 skal Norge redusere klimagassutslippene fra transport med 40 %. Teknologisk utvikling og politiske incentiver har allerede redusert utslippene fra den norske bilparken, men klimamålene krever at vanlige biler må kjøre på grønnere drivstoff.

For tre uker siden lanserte St1 en dieseltype laget av finsk avfall, som kan tankes på alle dieselkjøretøy. Foreløpig selges denne kun ved utvalgte stasjoner i hovedstaden, men St1 planlegger å utvide tilbudet til Shell-stasjoner over større deler av Norge.

–Dersom Norge nærmest skal halvere klimagassutslippene innen 2030 må man se til Finland og Sverige der stadig flere bilister tanker med biodrivstoff. Vår nye dieseltype REx har allerede blitt godt mottatt av norske bilister og vi kommer til å satse videre på drivstoff med mindre klimaavtrykk, sier Sørlundsengen.

–Diesel og bensin vil utgjøre en betydelig del av energien til veitransport i mange år fremover, men vi mener det er viktig å gjøre det vi kan i dag, og omstiller oss liter for liter, legger retaildirektøren til.

Allerede i 2014 møtte Finland sine mål om fornybar energi som var satt for 2020. I veitransporten lå andelen fornybar energi da på 22.3%, og samlet sett kom 39% av landets totale energiforbruk fra fornybare kilder. Finland er et foregangsland når det gjelder utvikling av biodrivstoffteknologi på grunn av et langsiktig omsetningskrav for fornybar energi i transport siden 2009.

Støtte fra ZERO
Miljøstiftelsen ZERO er positiv til å få flere typer bærekraftig biodrivstoff på markedet.

– Vi ser nå at bensinstasjonene omstiller seg og bidrar til det grønne skifte med mer klimanøytrale produkter. Sammen med el og hydrogen kommer drivstoff som REx til å utgjøre den fornybare energimiksen langs veiene i fremtiden. En bærekraftig diesel basert på restprodukter fra skogen, – ikke palmeolje, er et viktig bidrag til en mer miljøvennlig transportsektor og bør være en inspirasjon for norske produsenter, sier fagsjef i Miljøstiftelsen ZERO Kåre Gunnar Fløystad.

FAKTA OM REx diesel:

• REx diesel inneholder inntil 60% fornybart materiale fra treavfall (avansert biodrivstoff).
  • REx diesel reduserer CO2-utslipp med inntil 40%, sammenlignet med vanlig diesel.
  • Andelen bioinnblanding varierer med sesong for optimale produktegenskaper.
  • Alle sjåfører med et dieselkjøretøy kan tanke REx, siden drivstoffet er EN590-godkjent.
  • Alt biodrivstoff som blandes inn i drivstoff hos Shell er sertifisert i henhold til EUs bærekraftskriterier.

St1 drifter Shell-stasjonene i Norge under lisens. I oktober 2015 overtok St1 Nordic Oy, et nordisk energiselskap, Shells nedstrømsvirksomhet i Norge. Selskapet driver i dag Shell-stasjoner, salg til bedriftsmarkedet, tankanlegg og distribusjon over hele landet. St1 har virksomhet i Finland, Sverige og Norge, og opererer totalt 1500 bensinstasjoner, samt bioetanolfabrikker og et oljeraffineri.

St1s visjon er å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi.