Nytt prosjekt i Madagaskar

Nyhet   •   feb 24, 2017 16:17 CET

Stafettpinnen har inngått avtale med NorMad sport Aid om å samle inn midler for å bygge skole på Madagaskar.

Stafettpinnen inngikk i begynnelsen av 2017 en avtale med foreningen NorMad Sport Aid, hvor av Jan Ragnar Hagen fra Kristiansand fungerer som primus motor. Stiftelsen skal samle inn penger til et skolebygg på nordvestre Madagaskar.

NorMad Sport Aid har hatt ansvar for finansiering og bygging av det første skolebygget med plass til ca.100 elever, samt et kontor/bibliotek like ved. Men det dekker ikke behovet for undervisningslokaler til barna i de omkringliggende områdene på landsbygda utenfor kystbyen Mahajanga på nordvest Madagaskar.

Bærekraft og en hjelpende hånd er tanken bak prosjektene. Målet er at innbyggerne selv skal drive fasilitetene, men i starten er det nødvendig å samles inn til drift og lønn til lærere, slik at elevene får undervisning av kvalifisert personale. NorMad har også bidratt til at barn og unge kommer i gang med sosiale og sportslige aktiviteter.

Stafettpinnen skal i første omgang bidra med midler til å bygge en skolebygning. Stiftelsen har allerede fått inn en tredjedel av beløpet, men prosjektet settes ikke i gang før hele beløpet kan overføres. Leder av NorMad Sport Aid, Jan Ragnar Hagen, drar til Madagaskar i begynnelsen av mars for å gjøre ytterligere undersøkelser og forberedelser til byggeprosessen, samt følge opp de andre prosjektene han er engasjert i.