I startgropa med den humanitære stiftelsen Stafettpinnen - Pass it On!

Pressemelding   •   feb 25, 2016 08:00 CET

Nå er Stafettpinnen - Pass it On blitt registrert i Brønnøysundregistrene som en humanitær stiftelse, og vi trenger hjelp til å få inn midler til drift av Mercy Children Home i India.

Styret har jobbet frivillig med å få det formelle på plass, samtidig som vi har gjort grundige undersøkelser av forhold omkring virksomheten. Nå er vi er i gang med å samle midler til barnehjemmet, som også trenger nye lokaler etter sommeren. Vi ønsker å gi hjelp til selvhjelp og bærekraftige prosjekter ved å gi støtte til drift ut fra prinsipper som likeverd, empati og det å gi videre.

Lederen av barnehjemmet har kjempet for å holde barnehjemmet gående, ettersom økonomien har vært uforutsigbar da støtte har uteblitt i lengre perioder. Hun har likevel klart å gjøre en fantastisk jobb ved å bidra til en trygg og forutsigbar tilværelse ved å pantsette eiendeler.

Ingebjørg Sæther lovet lederen å finne en utvei så de kunne få den nødvendige støtten til drift av barnehjemmet. I ukene etter besøket på barnehjemmet ble et relativt tilfeldig møte med Birgith Rosseland til et samarbeidsprosjekt og en konkret ide om å etablere stiftelsen Stafettpinnen - Pass it On. Vi prøver å bygge et nettverk som barna kan dra nytte av og bygge videre på.

Stafettpinnen - Pass it On er en humanitær organisasjon som støtter utvalgte internasjonale prosjekter. Stiftelsen har til formål å samle inn penger som går til bærekraftige prosjekter og tiltak for utsatte barn, spesielt jenter, med fokus på likeverd og menneskerettigheter.

Ideen om Stafettpinnen kom etter et 6 ukers opphold i Narsapur, India. Stafettpinnen er en stiftelse som samler inn midler til humanitære prosjekter. Vi legger vekt på bærekraft og hjelp til selvhjelp. Vi sender stafettpinnen videre og bygger nettverk som gir nye muligheter.