Denne bedriften halverte sykefraværet og fikk mer fornøyde ansatte

Nyhet   •   mai 20, 2016 12:40 CEST

Distriktssjef Håkon Lindeberg (t.h.) og hovedtillitsvalgt Ragnar Olsen (midten) oppdaget at de ansatte i Kruse-Smith Arendal ble friskere og fikk mindre vondt gjennom trening og veiledning fra helsekonsernet Stamina.

- Vi kan veldig elegant si at vi har halvert kortidsfraværet.

Rundt lunsjbordet i det nedlagte Arendal smelteverk oppsummerer distriktssjef Håkon Lindeberg i entreprenørselskapet Kruse-Smith erfaringene fra samarbeidet med helsekonsernet Stamina.

Ute er det sure minusgrader og snøføyk. Kruse-Smith har mange mann i arbeid med å bygge en ny trafostasjon for sørlandsbyens nye havneanlegg der smelteverket en gang sto.

Det er tøft arbeid i en bransje som ofte sliter med høyt sykefravær.

For Lindeberg betyr derfor friskere ansatte penger i kassen. Om en betongarbeider har en fraværsdag, koster det selskapet 2850 kroner dagen.

For Ragnar Olsen, betongarbeider og hovedtillitsvalgt, har treningsopplegget ført til en arbeidsdag uten vondt i skulderen, nakken og ryggen.

- Det er et hardt yrke. Du kan være til dels mørbanket etter en dag på jobben, sier han.

Bedre helse. Lavere sykefravær. Økonomiske besparelser.

Det Kruse-Smith og Stamina har fått til i Arendal kan være til inspirasjon for mange norske arbeidsgivere og ansatte som sliter med helsen.

Les mer om hva Stamina kan gjøre med sykefraværet på din arbeidsplass

Trening gir ansatte bedre liv, lengre liv - og kanskje bedriften et større overskudd?

Forskningen på fordelene med fysisk aktivitet er så tydelig som den kan få blitt: Regelmessig aktivitet gir bedre livskvalitet, økt psykisk velvære og bedre fysisk helse. Den som trener kan regne med å leve bedre og lengre enn inaktive.

Det er også god dokumentasjon for å si at regelmessig fysisk aktivitet gir økt overskudd, bedre søvn, større evne til å takle stress og lavere risiko for over 30 ulike sykdommer og diagnoser.

Kanskje er det ikke så rart at Stamina-gruppen er overbevist om at norske arbeidsgivere har mye å vinne på å engasjere seg mer i ansattes helse og livsstil.

- Arbeidsgiver har en stor egeninteresse i å ha friske og opplagte ansatte. Derfor er det økonomisk lønnsomt å se helhetlig på arbeidstagernes helse, trivsel og livsstil og så legge til rette for at hver og en kan gjøre endringer som gir mer positiv energi og lavere sykefravær, sier Stamina-gruppens konsernsjef Morten Jurs.

Les hvorfor fysisk aktivitet og trening gjør deg bedre på jobben.

Fra Arendal til Tromsø: God arbeidshelse er sunt for økonomien

I Arendal oppdaget Ragnar Olsen og kollegene hvordan fellestreninger og sunnere mat i lunsjpausene ble starten på et bedre liv både for dem selv og bedriften.

I Tromsø kommune fikk over 4600 ansatte tilbud om å bli med i et Stamina-drevet helseprosjekt. Etter å ha ligget på Norges-toppen i sykefravær, har kommunen jobbet tett med Stamina-kjeden for å fremme økt fysisk aktivitet, sunnere kosthold og et bedre miljø på arbeidsplassene.

Fra andre kvartal 2014 til samme periode i fjor falt sykefraværet fra 9,4 til 8,8 prosent.

En nedgang på ett prosentpoeng betyr ifølge kommunen besparelser på 10 millioner kroner.

Les mer om Tromsø-prosjektet i denne NRK-saken: Kan ha funnet medisinen mot høyt sykefravær

Mer enn halvparten av norsk sykefravær skyldes muskel- skjelettlidelser og psykiske plager

Det er store besparelser, for bedrifter og for samfunnet. En sunnere arbeidsplass trenger heller ikke å koste mye, men skaper man en kultur for fysisk aktivitet er gevinstene store.

- Muskel- og skjelettplager og psykiske lidelser utgjør 55 prosent av det legemeldte sykefraværet. Det sier noe om hva vi som arbeidsgivere bør fokusere på, sier Jurs.

Se hva Stamina kan gjøre med sykefraværet på din arbeidsplass

Kartlegging, kosthold, trening, samtaler og fellesskap

Når Stamina og Kruse-Smith lyktes med å få ned sykefraværet i Arendal, var det innsats på flere områder som hjalp.

Sentralt i arbeidet var en god kartlegging av tilstanden blant de ansatte både før, under og etter tiltakene ble iverksatt.

- Vi bruker ulike tester og kartleggingsmetoder som tar for seg både det fysiske og det psykososiale miljøet. Tjenestene vi leverer her er kostholdsveiledning, treningsveiledning, mindfulness, søvnveiledning og motivasjonssamtaler, forklarer fysioterapeut og HMS-rådgiver Anette Rastad Tryfoss.

I Stamina-konsernet jobber bedriftshelsetjeneste og treningssentere sammen for å bidra til sunnere arbeidsplasser. Til venstre fysioterapeut Anette Rastad Tryfoss - til høyre regionsjef trening Egil Høgenes.

I arbeidet fikk hun støtte av regionsjef Egil Høgenes i Stamina trening. Han laget et målrettet treningsprogram for tre grupper av ansatte. Med fellestreninger ble helsearbeidet også et sosialt tilskudd på arbeidsplassen - for en gangs skyld uten alkoholservering.

- Jeg slet med skuldrene. Jeg har mye arbeid som skjer over hodet, det er også ensidige bevegelser. Jeg er blitt mye mykere, det er blitt et veldig positivt resultat som gjør hverdagen lettere, sier Ragnar Olsen.

Lavere sykefravær gir gunstige besparelser

Selv om Norge sliter med å få ned sykefraværet på landsbasis, kan bedrifter som Kruse-Smith være på sporet av en løsning i samarbeidet med Stamina.

Det kan komme godt med også om det nå blir tøffere tider i norsk økonomi.

- Sykefravær er de letteste pengene å spare, sier Lindeberg.

PRODUSERT AV AFTENPOSTEN BRAND STUDIO FOR STAMINA

Kommentarer (0)